bosabengt
Har odlat en chili jag trodde var jalapeno, men nu när jag ser att den blivit orange är jag mer säker på att det är en annan chilisort. Det är bara det att jag inte vet vad den hette då fröna från början kommer ifrån en ca 10 cm lång smal frukt som var orange. Köpte en ask blandade chili på ICA.

Här är några bilder.

https://imageshack.com/i/ezperZA9j

https://imageshack.com/i/iq7b5G5bj

Jag tror det kanske är en costeno amarillo??

mvh
skånepåg
Jalapeno finns som gröna och gula och röda och i den ordningen mildaste till starkaste men kan även vara lite omogen röd eller gul som blir gröna först så bara vänta några veckor till och se hur den utvecklas, ge gärna lite näring för extra växtkraft wink.gif
Kan även vara gul Habanero för de kan bli avlånga gula lite smalare än Jalapeno har jag för mig om det är från blandad chili från affären kan de vara hybrider också som kan bli lite vad som helst i växtsätt smile.gif
Jag själv har också satt en hel del chili från ekologiska blandad chili låda och frö äkta gröna/gula/röda Jalapeno och Habanero som dessa på bilden mm. Jag tror det är de röda och gula Jalapeno och Habanero för satte 2 st i varje spann för spara plats och hoppades komma ihåg vilka och var men det är enda blandade sorten spannen. smile.gif
bosabengt
Verkar vara lite knepigt att lista ut sorten då. Den bild du la upp liknar min väldigt mycket.

Har även hittat nån sort på jalapeno.nu som är mycket lik.

Smakade på en orange igår och den smakade lite som cayenne typ och var lagom stark.

Får vänta å se om någon blir röd då kanske. Om det är jalapeno så trodde jag att köttet skulle vara tjockare.
Amazon93
CITAT (bosabengt @ 11-08-2014, 15:09) *
Verkar vara lite knepigt att lista ut sorten då. Den bild du la upp liknar min väldigt mycket.

Har även hittat nån sort på jalapeno.nu som är mycket lik.

Smakade på en orange igår och den smakade lite som cayenne typ och var lagom stark.

Får vänta å se om någon blir röd då kanske. Om det är jalapeno så trodde jag att köttet skulle vara tjockare.

Det lär inte vara Jalapeno, ser mer ut som Cayenne av någon sort.

Men Jalapeno kan man nog utesluta med den där formen smile.gif
bosabengt
CITAT (Amazon93 @ 12-08-2014, 18:50) *
Det lär inte vara Jalapeno, ser mer ut som Cayenne av någon sort.

Men Jalapeno kan man nog utesluta med den där formen smile.gif

Har odlat cayenne också å dem är kanske en annan sort än denna i tråden. För denna orangea i tråden var mycket starkare än dem andra cayenne vi sått hemma.

Hur ser jalapenon ut??

mvh
skånepåg
Du kan inte blandat ihop dem så det är Cayenne och Jalapeno de andra?
Om man ska gå efter het skalan så ska Jalapeno vara mildare än Cayenne och Habanero men personligen tycker jag Jalapeno är starkast av dem, så här ser mina Jalapeno ut men blir snart gula/röda inne i värmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon