Nu ska jag beställa växthus och funderar över hur stor skillnad det blir med 4 respektive 6 mm kanalplast? Blir det mycket länge kallare eller mer varierande temperatur i ett med 4 mm? Bor i växtzon 5 och i ett samhälle där vi får stora mängder snö.
Det är mitt första växthus.
Bengalow
10-08-2014, 15:56
Det är ju 50% skillnad i tjocklek på plasten, så jag hade alla gånger valt en med 6 mm, om inte det finns tjockare att tillgå. Isoleringen betyder mycket, och det är avståndet mellan yttre och inre skikt som räknas. I och för sig, så är 2 mm skillnad nästan ingenting att räkna med, endast i fråga om styrka och väderskydd.
*Stintan*
11-08-2014, 05:44
6mm alla gånger om du inte kan få ännu tjockare. Ju tjockare desto bättre isolering och stabilitet.
Bockstensmannen
16-08-2014, 09:36
minst 6 skulle nog tagit 8, billighets växthus med 4mm är rena sk*ten. Hade ett sådant men sålde vidare. Det skulle säkerligen blåst sönder vid första bästa höststorm.
Speceillt om du har snö osv det bångnar så fort man petar på det (tänk ett växthus blöt wellpapp ungefär)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.