Malin L
Känner någon till vad detta är för bärbuske? Den är planterad för ett antal år sedan vid vårt nyinköpta fritidshus nära södra Hjälmaren.
Ser vid en första anblick ut som vinbär, men bären sitter i "par" och inte i klasar. Bladen är doftlösa.
RibesRubusVitis
Nog är det en Ribes-art i alla fall. Att bären kommer parvis kan ju vara en slump. Om inte röda vinbär så kan det vara måbär. I så fall har de en fadd, intetsägande smak. (Dock inte giftiga.) Minns du hur blommorna såg ut och finns det möjligen taggar på plantan?
Malin L
Fanns inte på plats när busken blommade. Taggar finns. Beskrivningen av bärens smak stämmer, så måbär verkar sannolikt. Tack för hjälpen!
RibesRubusVitis
Fast några taggiga måbär har jag då aldrig sett. Däremot finns t ex taggrips som även kallas spärrkrusbär, liksom gull- och rosenrips. Dessutom korsar de sig ibland, så du kanske fått en okänd hybrid. (Själv har jag krusvinbär.) På bilden ser det ju ut som måbär, men det blir lättare att bestämma när busken blommar nästa gång.
Huggorm
Ett tydligt kännetecken är också att måbär får löv extremt tidigt på våren, långt före allt annat. Men det kan den eventuellt dela med andra obskyra arter ur samma familj som jag inte stött på...
Malin L
Tack för idéerna om vad det kan vara för buskar vi har.
Vi får hålla utkik till våren och kolla blad och blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon