Full version: Flytta bambu...?
Fru Frö
Planterade en bambu, "Jumbo", förra året och har nu kommit fram till att jag vill flytta på den .....
Är bambun känslig för flytt? unsure.gif Min är ju inte så gammal och borde inte ha rotat sig så att jag förstör en massa rötter huh.gif .

Törs jag göra detta nu, typ i morgon?
Micke
Beror väl på hur långt våren har kommit hos dig. Men om tjälen har gått ur marken går det säkert bra. Bambun flyttas bäst under fuktiga årstider (vår och höst). Gräv en bit utanför själva plantan och se till att du gräver tillräckligt djupt (bambuns rötter kan växa förvånansvärt mycket redan under en säsong) för att inte skada rötterna (egentligen rizhomer) - i dem lagrar bambun näringen den behöver för att komma igång igen. Se till att vattna den regelbundet under växtsäsongen så går det säkert bra.

Micke

PS. Har två Jumbo som jag också tänker flytta så småningom.
andreas i uppsala
flyttade en simba för några veckor sedan. Den lever och den frodas. De växer fort när det är varmt. När jag säger växer fort syftar jag på rötterna.

Kom ihåg det är först tredje året som tillväxten tar fart på allvar.
Fru Frö
Ok, då ska jag stoppa spaden i jorden i dag! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon