wagjam
Hej! Grävt ett dike för mina beställda thujabuskar (1.5m) i kruka. Har stött på tre riktigt stora stenar jag inte kan få bort utan att förstöra diket helt. Den största stenen är ca 65 cm lång och ligger på ett 40-50cm djup i diket. Kan jag ignorera stenarna och plantera ovanpå eller kommer stenarna ta död på de buskar som hamnar ovanför? Kan rötterna ta vägen runt stenen?
Se bild: https://www.dropbox.com/s/7decpb9dv2exm81/W...8_19_47_Pro.jpg
Huggorm
En thuja sänder sannolikt inte ner några rötter så djupt som 50cm i alla fall, så bara strunta i det. Egentligen behöver du inte gräva så djupt, nästan alla träd och buskar har majoriteten av sina rötter i de översta 30cm jord. Det är där näringen finns eftersom nedbrytningen av organiskt material sker där. Bättre att gräva brett än djupt, men din jord ser fin ut och du behöver nog inte jordförbättra alls. Kanske du kan gräva lite bredare runt stenarna för att luckra upp jorden så rötterna lättare kan ta sig fram där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon