osk
Precis innan vi skulle åka iväg på semester i somras såg vi på två olika ställen på tomten att vi hade orangea liljor som blommade, som måste ha självsått sig på något sätt. När vi kom hem några veckor senare hade de givetvis blommat klart. När jag nu grävde upp för att flytta dom såg jag att den ena hade små bulbiller vid bladen vilket gjorde att jag kom fram till att det måste vara en Brandlilja. De andra var väldigt lika men utan bulbiller, så jag antar att de antagligen är Saffranslilja. Dessa hade däremot en mängd små sidolökar i jorden.

Hur gör jag för att ta hand om bulbillerna och sidolökarna bäst? Kan jag sätta allt i någon stor kruka som dom kan ligga i ett par år, som jag tar in över vintern, eller vad är bäst sätt? Och när kan man ta loss bulbillerna, ska de ha någon speciell färg när de är mogna att plockas?
kerstin z5-6
Du kan plocka dem när de är så mogna att de nästan faller av själva. Då är de mogna
Men sådd är komplicerad och tar 3-5 år innan du har blommande lök.
Gör så här i stället.
I höst, nu , när de blommat klart gräv dig ner till löken-den ser ut som en lök med många skal-tag ett av skalen-sätt i en kruka-som du kan lämna ute märkt, nergrävd i rabatt- i vår-sommar kommer om du har tur några gröna blad-mer strån, låt den stå på tillväxt innan du planterar.Har du tur finns dessutom massor av lökar under den i sommar blommande löken, som inte blommat än,- Ju större lökbit du kan ta, desto fortare blommar den på önskad plats.
osk
Ok, så sådden med bulbillerna är komplicerade menar du? Jag har redan flyttat löken för brandliljan, vet inte om det är dumt att gräva upp den en gång till?
Men att gräva ner krukor, ska det vara planteringskrukor i plast eller "riktiga" krukor? Ska man göra på samma sätt med de små sidolökarna som jag fick upp när jag omplanterade saffransliljan, med att sätta dom i nedgrävda krukor?
kerstin z5-6
Planteringskrukor i plast med jord. Visst kan du även testa några bulbilier i nån kruka.
Svårt vet jag väl inte men det tar lång tid med bulbilier/frö till blombar växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon