Pewpewt
Tittar lite på växter till ett studentrum, och behöver er hjälp!

Vad jag är ute efter är ganska fylliga, gröna växter som funkar bra för att fylla en fönsterkarm/ett skrivbord utan att det ser tomt ut. Eftersom det är just ett studentrum så får de gärna vara ganska tåliga för att inte få vatten på några dagar. De får också gärna vara intressanta på ett eller annat sätt, alltså ha några särskilda egenskaper (kanske växer fort, förökar sig mycket, skiftar mycket mellan vår/höst, går att äta, äter myror med en snabel, etc). Ett exempel på en intressant växt är en (vad jag tror var en) Kameuforbia som jag hade när jag var liten. Älskade den; den växte relativt fort, var ganska lättskött, knäppte iväg sina frön på ett ganska intressant vis och förökade sig så man fick ta hand om "småplantor" titt som tätt. Enda problemet med Kameuforbian (om det nu var en sån) var att den inte såg särskilt rolig ut, ganska glest och tråkigt utseende.

Har ni kanske några tips på växter/blommor jag borde kolla på? Tack på förhand!
hs04290
Hejsan!
Det vore ganska bra att veta om det är ett nordvästfönster som får ngn timmes kvällssol, eller gassande söderfönster!!!
Först då kan man ju rekommendera.....

Säg att det inte gassar sol...västerläge... Välj då gärna lite olika former och färger tycker jag. Lite tjockbladiga växter tål uttorkning bra, sk succulenter som kan bilda rosetter (ex Echeveria pulidonis). Svärmorstunga stramar till det hela. En stor kruka med några olika murgrönor kan få klättra runt fönstret.
Om man onskar lite skirare grönska kanske en ormbunke???

Sen kan man lägga till lite efter säsong; en cyklamen på hösten, en amaryllis i december, en hortensia i februari, eller vårlökar i mars, men så traditionell kanske du inte vill vara???

En phalenopsis, en brudorkide, står länge i blom och har sedan ganska vackra gröna blad, och blommar gärna om. Finns i massor av färger och shatteringar.

Levande stenar är häftiga (Lithops sp.), vill gärna ha solgass. Alocasia är inte speciellt lättskött enl mig men så vackra blad! Calathea rufibarba är också en skönhet.

Ja,ja nu får det väl räcka...
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon