Nahoj79
Hej,

har några växter i vår trädgård som vi inte lyckats identifera namnen på ännu. Förra husägaren visste inte heller vad det var...

Skulle vara tacksam för om det fanns någon här som skulle kunna hjälpa mig lite med att försöka identifiera några växter. Tyvärr så har dem blommat över, vilket kanske gör identifieringen lite svårare...

Växt nr 1:
Orange blommor (ca 2 cm) på stänglar. Blommar maj-juni tror jag.

bild 1.JPG

Växt nr 2:
Verkar ha lite tendens att vilja klättra på andra växter. Nästan ogräsvarning :-)

bild 2.JPG

Sen har vi två funktior:

Växt nr 3:
En ganska stor funkia. Ca 80x60 cm stor. Lila blommor.

bild 3.JPG

Växt nr 4:
Mindre funkia. Lila blommor.

bild 4.JPG

kerstin z5-6
1.Geum
nejlikrot på svenska
2. Antagligen någon campanula-är allt bladverk tillhörande samma växt och när blommar den ? Murklokcka ev

3-4 Hosta är mycket svår att namnbestämma efteråt då det finns 1000 tals namnsorter o varianter , nr 3 liknar Sum and Sumbstance" i bladverket
Nahoj79
Tack för svaret.

Är troligen en Campula efter att ha tittar på fler bilder. Återstår bara att klura ut vilken :-)
Hela bladverket tillhör den. Bilden tagen för fyra dagar sedan, så den blommar just nu.

Skönt att höra att även proffsen på detta forumet har problem men hostorna. Har letat och letat, jämfört bilder osv...
Växt nr 3 hade jag en liten ide om att det är "Big Daddy".
kerstin z5-6
Visst kan det även vara den.. men som du ser finns många rätt lika sorter.
Campanulan liknar Campanula portenschlagiana
Gröna mormor
Skulle kunna vara "Campanula poscharskyana". Mycket tacksam och rikblommande,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon