Nahoj79
13-08-2014, 14:34
Jag har en luktpion hemma i trädgården, som inte verkar trivas riktigt. Jag tror att den står för nära både häck och träd. Det är endast en stängel upp, med en fin blomma på (överblommad nu dock).
Blir inte pioner lite buskliknande?
Jag tänkte plantera om den på ett lite bättre ställe, hur stor blir en normal luktpion i omkrets?
kerstin z5-6
13-08-2014, 17:41
70-100 cm , fast det tar några år- fin med rakväxande ej invasiva perenner som tex Gillenia.
Nahoj79
13-08-2014, 21:43
Tack för svaret.
Är det något särskilt jag ska tänka på nu när jag flyttar den?
Ska jag klippa ner den helt? Hur mycket ska jag beskära den varje år? Efter blomning? Varje höst?
Ska den bindas upp för att få stöd? Min växt består endast av två stänglar. Den är idag två år.
kerstin z5-6
14-08-2014, 12:07
Tänk på att gräva djupt och inte skada rötterna. Beskäras behöver en luktpion inte alls.Ta bort nervissnade blad höst eller vår.
Plantera rotbitarna grunt, med bara 5-6 cm jord över dem. Finns flera i gropen kan du sprida dem lite i den nya .
Tidigt på våren kan du sätta ett pionstöd över hela plantan-ser ut som ett galler ,knopparna växer upp genom gallret och får visst stöd att hålla de tunga blommorna.
Fyll aldrig på ny jord direkt i huvudet" på plantan kommande år, utan i utkanten av planterings stället , samma med gödsel som du bör tillföra i vår inte nu vid höstplanteringen.
Täcker man en pion vart år med ny jord hamnar ögonen-de skott på rotknölarna som bildar nya blommor , snart för djupt och då blommar de sämre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.