snoke
Hej!

Vi flyttade in i ett nybyggt hus förra året och det fanns en planterad vintergrön ligusterhäck. På 3 sidor om huset har den tagit sig bra och ser ut att bli riktigt fin. På baksidan är det dock sämre. En del av häcken där är mörkgrön och fin men växer mycket långsammare är framsidan. 2/3 har glest med små ljusgröna blad och växer i princip ingenting.

Häcken var som sagt redan planterad när vi flyttade in och är i princip nerstoppad i små hål i en mycket kompakt lerjord så kanske inte så konstigt att den växer dåligt. Hela vår tomt lutar dessutom svagt åt det hållet så vattnet drar sig mot mot denna del av häcken.

Förra hösten planterade jag om ca 4 m för att testa. Jag grävde ur ordentligt, ca 50 djupt och brett, blandade upp med 40-50% mull och ny jord. Det tråkiga är det det är den delen som ser sämst ut i år.

Vad ska jag göra? Det verkade ju inte funka att plantera om den?

Innan vi rullade ut gräsmattan la jag ner ett dräneringsrör kopplat till en stenkista ca 50-70 cm innanför häcken. På utsidan av häcken går en grusgång som är bärlager och singel djupt ner så det borde vara väldränerat från den sidan också.

Vår tomt ligger ca 20 cm över grusgången så häcken står lite i en lutning. Jag funderar på om detta är bra eller inte? Ytvattnet rinner ju bort bättre.. Vi ska i alla fall bygga en liten stödmur på utsidan och fylla på med jordförbättring så det blir plant för häcken.

Jag har noterat att de delar som mår bäst på baksidan är planterade lite högre, ca 5-10 cm, än de dåliga delarna. Kan detta verkligen göra sådan stor skillnad? Rötterna går ju djupt ner i alla fall.

Jag tänkte göra en rejäl vända jordförbättring med barkmull och grov sand i höst och höja upp plantorna som ligger lite lägre. Är grov sand bra, tycker man läser väldigt olika om detta. Jag undrar då hur nära plantorna man kan gräva, det kommer ju ryka en del rötter när man gräver.

Lite rörigt inlägg, men hade uppskattat förslag och råd.

MvH
Calle
Lasseaug
Mit ligner, så håber der er en der har et svar :-)
snoke
Ingen som har några tips eller råd?

/Calle
fvd
Jag tycker inte att du skall ge upp det tar längre tid innan du kan se resultat av dina förbättringar. Du skriver inget om vattning men oftast är det detta som är haken d v s att växterna får jämn bevattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon