Christoffer
Nematoder och rundmask vad är det och kan de vara till nytta?
Bettson
Var får du alla specialfrågor ifrån Christoffer?

Jag kan kanske inte ge dig ett korrekt svar för det är så kollosalt länge sedan jag läste det här.

Nematoder är oftast markdjur. Det finns sådana som gör avstickare ibland.

Det finns en nematod som är en rundmask och äter bakterier. Denna håller sig till ämnen som förmultnar, typ gödsel. Till nytta alltså.

Det finns nematoder som äter svamp. Kan vara till nytta och skada.

Det finns nematoder som är rotparasiterande. Skadedjur. De drar kraften ur roten så att plantans näringstillförsel skadas.

Det finns rovlevande eller insektsparasiternade nematoder. Dessa försöker man utveckla biologiska bekämpningsmetoder ifrån.

Jag kan det här för dåligt . Jag har tyvärr förträngt det mesta. Sorry!
MariaS
CITAT (Bettson @ 16-04-2004, 00:09)
Det finns nematoder som är rotparasiterande. Skadedjur. De drar kraften ur roten så att plantans näringstillförsel skadas.

För denna typen av nematoder, är det bra att odla Tagetes. De har visst en förmåga att ta till sig dessa onyttiga tingestar och göra om dem till nyttiga istället.

Det är ungefär allt jag vet om ämnet utom att de alltid finns naturligt i naturen.

MariaS
Christoffer
Ja, men det gav i alla fall lite kött på benen. Ja, mina frågor, var får jag de ifrån? Man läser i en bok här, man läser lite på nätet där, man pratar någon där osv. Det är kul att lära sig om ett roligt ämne.
Bettson
Hur går det med ammoniumnitratet, Christoffer? Hur har du tänkt gödsla med det och på vad?

Jag är också så nyfiken på var du fått tag på rent ammoniumnitrat?
Snusmumriken
Nematodägg går att köpa på närmaste handelsträdgård. Finfin bekämpning mot exempelvis sorgmyggor som ju kan vara ett riktigt gissel i blomkrukor inomhus. Väl i blomjorden kläcks nematoderna, äter upp alla sorgmyggornas ägg och dör sedan själva ut. Inte dumt alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Nematoderna är redan kläckta i förpackningen de brukar ringla runt ganska bra redan i förpackningen. Jag brukar visa mina elever hur nematoderna ser ut när vi öppnar förpackningarna, i ett preparermikroskop syns de ganska bra och man ser också hur otroligt många de är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon