Bockstensmannen
Funderar på att skaffa en stor tunna och sätta in i växthuset för att utjämna klimatet därinne litet.

Hur mycket gör det egentligen. Tänkte tex om det är soligt/klart och kallt en vår, höst eller vinterdag kan det ju bli rätt så varmt inne i växthuset, och sedan jättekallt på natten.
En smart grej hade ju varit att ta dagvattnet från växthusets stuprör och föra ner i tunnan, men då måste man göra ett hål i något fönster..

Hur stor tunna bör man ha isf på ca 12m2 växthus.
Såg Hornbach hade fina i plast på ca 150liter och uppåt.
Motti
Det är jättebra att ha på våren för vattnet värms upp på dagen och håller bort kylan då det värms upp på dagen av solen och håller borta frosten i bästa fall :)Funkar även framåt hösten !så du har helt rätt !
johanr
Det gör en viss skillnad, men så stor som man skulle hoppas. Det krävs ganska stora vattenmängder för att kunna samla tillräckligt mycket energi så att det ska avge någon betydelsefull mängd värme. Jag satte in flera tunnor/baljor i våras, sammanlagt ca 350 liter. Mätte skillnader i vattentemp kväll/morgon mm och kom väl sammanfattningsvis fram till att det motsvarade ca 300 W element.
jaj-51
Det är inte värt jobbet /pengarna.

Försökte med ett system för lagra överskottsvärme i jorden och ta tillvara värmen på natten.
Fyllde hela botten i växthuset med ventilatorns rör och kopplade in ett par termostatstyrda kanalfläktar.
Tyvärr ingen hit allt hamnade inom mätnoggrannheten.

En tunna med vatten tror jag inte påverkar temperaturen mätbart.
Bassam
Hej
jag tycker att det fungerar bra på våren, på grund av under värme samla vattenånga på växter men på kvällen och natt när blir frost, vattenånga vänjer till is så vattenånga sprider värme som skyddar växter från kalt o frost.
H.Bassam
Bockstensmannen
Jag testade med Hornbachs största tunna, den har dessutom ett lock man kan labba med.
Det blev skillnad helt klart, en utjämnande effekt, mesta effekten blir ju iofs på kvällen några timmar efter solen slutat gassa och det börjar bli kallare. Även testat att köra utan lock, det blir väldigt fuktig luft i växthuset då, och värmen verkar utjämnas snabbare då.

Effekten lär ju vara bättre på våren när det blir stora tempskillnader, stark vårsol och kalla nätter.
Dessutom vattnar man ju med vattnet som är tempererat istället för kallt kranvatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon