Johan Bergström
16-08-2014, 10:24
Jag vill uppmärksamma detta forums läsare på denna artikel: [url="http://newsvoice.se/2014/08/16/kosttillskott-eller-fullvardig-kost/"] Den som vill gå vidare från dagens berikningsmetoder av jord till ett mer vetenskapligt sätt att skapa en Ideal Jord finner all information i handboken Den Ideala Jorden.
Läs artikeln på NewsVoice och följ länken till www.soilminerals.com
Mvh
Johan Bergström
CITAT (Johan Bergström @ 16-08-2014, 11:24)

Jag vill uppmärksamma detta forums läsare på denna artikel: <a href="http://newsvoice.se/2014/08/16/kosttillskott-eller-fullvardig-kost/" target="_blank" rel="nofollow"> Den som vill gå vidare från dagens berikningsmetoder av jord till ett mer vetenskapligt sätt att skapa en Ideal Jord finner all information i handboken Den Ideala Jorden.
Läs artikeln på NewsVoice och följ länken till www.soilminerals.com
Mvh
Johan Bergström
.
Hjälp med den klickbar länk borttagen, känns fel.
Halaj!
Är inte krämarannonser förbjudna på forumet?
Och alldeles speciellt sådana som försöker att sälja snake oil!
//T
Huggorm
18-08-2014, 19:54
CITAT (Tapio @ 16-08-2014, 16:21)

Halaj!
Är inte krämarannonser förbjudna på forumet?
Och alldeles speciellt sådana som försöker att sälja snake oil!
//T
Som jag tolkar det är det inte sin egen bok han tipsar om, även om han skrivit artikeln själv.
RibesRubusVitis
18-08-2014, 20:25
Noterar att sajten även gör reklam för Sanna Ehdin. Borde vara skäl nog att avfärda dravlet. Betr. vetenskaplighet litar jag mer på Livsmedelsverket...
CITAT (Huggorm @ 18-08-2014, 20:54)

Som jag tolkar det är det inte sin egen bok han tipsar om, även om han skrivit artikeln själv.
Halaj!
Orkar inte kolla en gång till, men fick det till att boken är skriven av någon annan, och översatt till svenska av artikelförfattaren. Han tjänar alltså pengar på försäljningen.
//T
RibesRubusVitis
18-08-2014, 21:23
Jovisst, killen har ”färdigställt en svensk version av” (dvs översatt?) boken som bygger på forskning av erkända knäppgökar som Carey Reams m. fl.
http://www.skepdic.com/reams.html
Johan Bergström
19-08-2014, 16:38
Boken kostar omkring 25 dollar. Gå in på soilminerals.com eller amazon. rådgivning d.v.s. beräkning av giva utifrån jordanalys brukar kosta 20 - 30 dollar. Så är det, inget är gratis här i livet men heller inte oöverkomligt. Meningen med boken är att man inte ska behöva betala för rådgivning, det är en handbok med syftet att man ska kunna utföra beräkningarna själv. Faktum är att det är utomordentligt facila priser. Kontakta en mark agronom för konsultation och se vad räkningen hamnar på. Jag är själv agronom, visserligen husdjursagronom, men jag är inte här för att tjäna pengar. För mig är detta en helt igenom ideell verksamhet, vad jag försöker göra är att sprida ordet om den Ideala Jorden. Bespara mig tramsiga svar om knäppgökar, den som säger sådant brukar vara den som är det. Låt oss hålla en saklig diskussion. Jag finns här. Ni kan nå mig på min mail johanbergstrm snabela yahoo.se. Möjligen är det så att detta är ett getingbo där förolämpningar som svar hör till ryggradsreflexen. Varför inte dyka in på hemsidan istället och läsa gratis innan Ni avfärdar detta system eller kom med sakliga motargument.
Mvh
Johan
Ja du har nog goda avsikter men ditt enda inlägg på forumet är ju reklam för något som du översatt!
Har du gjort översättningen ideellt utan att tjäna pengar?
Johan Bergström
19-08-2014, 19:08
Hej,
Jag känner författaren väl sedan fem sex år tillbaka. Han lever på detta och befinner sig i Venezuela. Han har lagt ner åratals med arbete. Han är oskolad men smart, flitig och uthållig. Han samarbetar med Agricola som kan blanda och dirigera uträknade färdiga mixar för jordberikning till odlare. Utfärdande av jordrecept sker manuellt och kan vara tidskrävande. Boken har översatts till holländska, spanska och indonesiska och nu till svenska som femte språk. Författaren frågade mig om jag ville översätta boken till svenska och han erbjöd mig en del av sin provision på sålda svenska böcker. Jag hade tidigare nämnt för författaren att jag kanske kunde tänka mig att översätta boken och nu inför den nya versionen beslöt jag mig för att göra detta. Det tog drygt 250 timmar och resulterade i en version som har ca 60k ord mot 63k ord i originalet. Boken är medryckande men skriven kring den amerikanska kultursfären. Den har ibland onödigt långa meningar som jag försökt lätta upp något och jag tror det är en fördel att få den översatt även om man behärskar engelska. Alla grundämnen i boken stavas med stor bokstav, detta för att pränta in skillnaden mellan element och föreningar, dessutom har den decimalpunkt istället för komma. Den är på drygt 160 A4-sidor och den tryckta versionen har spiralbindning. Förutom en mycket pedagogisk uträkning av ett jordreceptet för exemplet i boken innehåller den en fenomenal mängd information angående jordar. Detta är ett förfinat berikningssystem, men basen i det hela, dvs. uträkningen av CEC (katjonutbyteskapacitet) och optimal mättnad med avseende framförallt på kalcium/magnesium kvoten, har använts i jordbruk i uppemot femtio år i Australien och på andra ställen där man har kunnat bedriva storskaliga giftfria jordbruk med minimala årliga tillsatser.
Så svaret på din fråga är ja, jag har blivit erbjuden provision men det är inte min drivkraft. Min drivkraft är istället att sätta ett verktyg i händerna på den som kan ta emot budskapet och att på det viset ge odlare möjlighet att producera mer näringsrik mat. Som så många andra är jag trött och less på den allt mer försämrade nyttigheten i maten. Jag handlar egentligen utifrån rent civilkurage, har man något som man vet är väldigt viktigt så vill man sprida den kunskapen. Det är bra också att det kostar ett par kronor därför då blir folk mer seriösa och fokuserade till skillnad om man bara la ut det helt fritt på webben. Bättre att ha den tryckta versionen för ett par handlingar. För att servicen ska kunna fortgå så måste även vissa utgifter betalas liksom mat och husrum för författaren. Saken är den att författaren har dystra erfarenheter av den organiska falangen. Det är som att vissa personer känner sig hotade när mineralsalter kommer på tal. Reams var en sådan, mot slutet av sitt liv började han rekommendera stenmjöl av olika sorter. Ni kan läsa allt om den här utvecklingen i boken. Hur det gick till när konfrontationen blev total mellan det kemiska jordbruket och det organiska för sisådär sextio till sjuttiofem år sedan. Det kan också vara så att det krävs en amatör för att se igenom slöjorna och skapa något nytt, det finns många exempel på det genom historien. Detta blev lite långt. Tack för ordet.
Mvh
Johan
Ja du, men frågan kvarstår?
Utan svar så blir tyvärr din trovärdighet än mer ifrågasatt enligt min mening.
Hoppas du förstår den enkla frågan tjänar du pengar på översättningen eller är det idealt arbete?
Johan Bergström
19-08-2014, 22:46
Hallå,
Läs vad jag skrev!
"Så svaret på din fråga är ja, jag har blivit erbjuden provision men det är inte min drivkraft. Min drivkraft är istället att sätta ett verktyg i händerna på den som kan ta emot budskapet och att på det viset ge odlare möjlighet att producera mer näringsrik mat".
Kan tillägga att jag inte tagit emot några pengar och har inte funderat på den frågan eller vad om skulle användas till, en demonstration odling kanske. Jävla tjat om pengar

.
CITAT (Johan Bergström @ 19-08-2014, 23:46)

Hallå,
Läs vad jag skrev!
"Så svaret på din fråga är ja, jag har blivit erbjuden provision men det är inte min drivkraft. Min drivkraft är istället att sätta ett verktyg i händerna på den som kan ta emot budskapet och att på det viset ge odlare möjlighet att producera mer näringsrik mat".
Kan tillägga att jag inte tagit emot några pengar och har inte funderat på den frågan eller vad om skulle användas till, en demonstration odling kanske. Jävla tjat om pengar

.
Ja det förklarar ju varför du regar dig på forumet och gör reklam här på forumet för din översättning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.