Hej.
vi har en Carmencitarönn som har någon typ av sjukdom,
bladen krullar sig bären är skrumpna och små.
Skall jag ta bort alla blad och bär?
eller bespruta den med något?
Anders zon 1
02-09-2014, 20:49
Gissar på att det är angrepp av bladlöss. Bladen, främst i grenspetsarna, brukar då krulla ihop sig och man kan se lössen om man tittar närmare, titta särskilt på bladens undersida. Frukten kan också påverkas negativt om det är ett kraftigt angrepp. Det kan också vara värmen och torkan i år under juli och början av aug som är boven i dramat, i alla fall när det gäller de skrumpna frukterna.
Nu är det för sent att göra något i år. Om det är löss så varierar angreppen mycket mellan olika år. Det är inte farligt för trädet och lössen brukar försvinna av sig själv efter ett tag, men det ser trist ut och de skadade bladen blir ju inte fina igen. Bäst är om man så fort man ser angrepp tidigt på säsongen tar trädgårdsslangen och spolar bort lössen med kallt vatten. Man kan komplettera med att spruta med såpvatten efteråt (om det är görligt eller ej beror ju på hur stort trädet är). Det här kan man behöva upprepa flera gången under säsongen.
Hej
Jag tror att insekter som sug växt näring som Löss eller spinn är boven men kan se dem under blad, annars som mina vän skrev är torra väder är boven.
Obs.
du kan ta bort skadad delar och bränna dem, också du kan använda vinter olja som blanda med Provado eller annan insekter bekämpning. för att insekter läga sina ägg på vinter så behöver vi skada insekter ägg före våren kommer.
H. Bassam
Det går säkert bra det är fortfarande varmt. Försök få med så mycket som möjligt av rotklumpen och gräv en väl tilltagen grop så att rötterna får svängrum. Fyll på med rhododewnrumjord eller blanda själv sur jord (torv,sand, pinnar jord. Se till att jorden hålls fukten genom vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.