volcomstone
Jag satte förra våren en avenbokhäck på ca 8 meter.
Den klarade sig fram till midsommar med endast små bambupinnar.
Nu har den dragit iväg på längden men också på bredden så jag börjar fundera på beskärning av häcken.

Jag har läst att man inte får klippa av toppskottet för då slutar häcken att växa.
Min första fråga är: Hur vet jag vad som är toppskott om en av häckplantorna har delat sig precis på mitten i toppen? Tänk er en stam på ca 70 cm och sedan två grenar som går ut från stammen i 90 grader, helt horisontellt alltså....

Min andra fråga: Kan jag beskära resten av avenboken hur mycket jag vill redan nu (bortsett från toppskotten då)?
Jag har tänkt lämna ca 10 cm av grenarna från stammen för att få häcken tätare, funkar det tro?

Idag har jag stöttat upp samtliga plantor med 250cm pinnar och anledningen till att jag undrar om beskärning på grenarna är att många plantor breder ut sig väldigt och jag är mest intresserad av att få höga täta plantor.

Mycket tacksam för hjälp
RibesRubusVitis
Tio centimeter verkar rätt lite, men visst går det att klippa. Just för att grenarna i regel växer rakt ut åt sidorna bör man inte toppa avenbok förrän den nått önskad höjd. Den slutar alltså inte att växa, men vill man ha den högre får man omskola en sidogren till ny topp genom att binda upp den mot en käpp.
Jämför med t ex liguster som förgrenar sig i V-form; även om man klipper så blir den ändå alltid högre.
volcomstone
CITAT (RibesRubusVitis @ 18-08-2014, 14:30) *
Tio centimeter verkar rätt lite, men visst går det att klippa. Just för att grenarna i regel växer rakt ut åt sidorna bör man inte toppa avenbok förrän den nått önskad höjd. Den slutar alltså inte att växa, men vill man ha den högre får man omskola en sidogren till ny topp genom att binda upp den mot en käpp.
Jämför med t ex liguster som förgrenar sig i V-form; även om man klipper så blir den ändå alltid högre.

Ok så det du säger är att man kan klippa sidorna, men är det att rekommendera??
Eller är det bättre att låta sidorna dra iväg hur de vill, som toppskottet (med skillnaden att man binder uppttoppskottet mot något rakt upp)?
Hur mycket borde jag i så fall spara på sidogrenarna? Om 10cm är för lite menar jag?
RibesRubusVitis
Jag tänker mest att så korta grenar gör att plantan ser ut som en slaktad julgran och tar lång tid att bli tät igen. På gården har vi en avenbokhäck mot granngården som tuktas med häcksax när grenarna börjar sträcka sig en halvmeter eller mer över gräsmattan. Fast vi har väl haft trettio år på oss, minst.
Om inte plantorna står väldigt tätt, och växer in i varandra, skulle jag lämna betydligt mer än 10 cm. Men självklart ska grenarna klippas för att lättare kunna förgrena sig.
Ann i Göteborg
Jag satte vår avenbokshäck för 18 år sedan (ca 80 löpmeter...). Hur hög vill du ha din häck - sluthöjd? Och vilken bredd?

Eftersom din bara är ett år så tycker jag du kan vänta med att klippa sidorna tills nästa år, jag tycker nämligen att häcken växte bättre när det fanns mer grönt kvar som hjälpte till. Jättebra att du nu satt högre stödpinnar och när det gäller toppskottet som är två skott så väljer du ut det kraftigaste av dem och binder det mot en stödpinne, det andra skottet kortar du in med hälften eller lite till så att det inte försöker konkurrera om topplaceringen.

Med tanke på om häcken börjar ta för stor plats i sidorna och du vill ha en tät (smal?) häck så tycker jag att du kan klippa in sidoskotten till 10cm nästa år i juli - men bara ena sidan. Året därpå klipper du in andra sidan likadant och sen från 2017 årlig beskärning i juli (och troligen behöver du putsa den även i september för en strikt vinterform).

Hoppas det går bra för dig, avenbokshäck är en riktig vacker prydnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon