jaj-51
Min bil började småkrångla och stanna när den tankats med förorenad diesel.

Hankade mig ut till verkstaden på morgonen med reducerad motoreffekt.
Personlige "meken" hade slutat ... prata med han där borta som hänvisade till han där borta!
Han där borta tyckte det får akuten ta hand om och följde mig till akutmeken.

Akut meken tog in bilen direkt i verkstaden efter en diagnos byttes en del, provkörning, skit krånglar fortfarande.
Ny diagnos nytt fel, nja vi får behålla bilen "blir färdig i dag eller morgon", tre timmar senare telefonsamta bilenlagad och färdig! Glad men en tunnare plånbok.

Ett barn som bryter nyckelbenet, ambulans till akutmottagningen, dagen efter hemfärd med morfin och nytt besök inbokat! Åtgärd fortsatt behandling med morfin i väntan på operation.

Efter arton dagar blir operationen av och pojken lagad.

Tja tur att det bara var bilen.

Vem vågar tro på valfläsket som våra politiker gladligen delar ut när deras jobb står på spel?
ninnisky
CITAT (jaj-51 @ 18-08-2014, 15:04) *
Min bil började småkrångla och stanna när den tankats med förorenad diesel.

Hankade mig ut till verkstaden på morgonen med reducerad motoreffekt.
Personlige "meken" hade slutat ... prata med han där borta som hänvisade till han där borta!
Han där borta tyckte det får akuten ta hand om och följde mig till akutmeken.

Akut meken tog in bilen direkt i verkstaden efter en diagnos byttes en del, provkörning, skit krånglar fortfarande.
Ny diagnos nytt fel, nja vi får behålla bilen "blir färdig i dag eller morgon", tre timmar senare telefonsamta bilenlagad och färdig! Glad men en tunnare plånbok.
Ett barn som bryter nyckelbenet, ambulans till akutmottagningen, dagen efter hemfärd med morfin och nytt besök inbokat! Åtgärd fortsatt behandling med morfin i väntan på operation.

Efter arton dagar blir operationen av och pojken lagad.
Tja tur att det bara var bilen.

Vem vågar tro på valfläsket som våra politiker gladligen delar ut när deras jobb står på spel?

? ? ? ursäkta- men vad menar du med ditt inlägg ?
jaj-51
CITAT (ninnisky @ 18-08-2014, 18:17) *
? ? ? ursäkta- men vad menar du med ditt inlägg ?

Glad att det inte var jag som gick sönder, en bil går ju snabbt och enkelt att fixa på akuten yahoo.gif
pejori
Fattar noll, jag också. confused.gif
Bilen är tydligen ok. Numera. Resten lär ge sig. dunno.gif
kerstin z5-6
Jag fattar noll , varför opererades ett nyckelbensbrott?
Trampendal
Jag fattar, tror jag.
Man får snabbare hjälp med bilen än med sina barn, trots politikers snack om "vård och omsorg".

Men, precis som kerstin z5-6, undrar jag om man verkligen opererar nyckelbensbrott?
Vi har haft tre i familjen, inget opererades.

Dessutom undrar jag vilken läkare som ger morfin i detta läge (kan ju aldrig vara rimligt och särskilt inte till barn)?
Så jäkla ont gör det inte om man håller sig lite still (och det gör man automatiskt).

Många frågor blir det. smile.gif
jaj-51
CITAT (Trampendal @ 19-08-2014, 01:22) *
Jag fattar, tror jag.
Man får snabbare hjälp med bilen än med sina barn, trots politikers snack om "vård och omsorg".

Men, precis som kerstin z5-6, undrar jag om man verkligen opererar nyckelbensbrott?
Vi har haft tre i familjen, inget opererades.

Dessutom undrar jag vilken läkare som ger morfin i detta läge (kan ju aldrig vara rimligt och särskilt inte till barn)?
Så jäkla ont gör det inte om man håller sig lite still (och det gör man automatiskt).

Många frågor blir det. smile.gif

Grattis du fattar en hel del märker jag.
Barn är man upp till 18 år.
Barnet hade mycket ont och fick morfin utskrivet mot smärta dygnet runt.
Ett avbrutet nyckelben som ligger om lott drygt 3cm måste fixas på något sätt, Ortopederna på Mölndals sjukhus valde metoden operation med "plåt" och skruv.

Ja som du skriver vist är det orimligt att behandla barn på detta sätt.

Jämförelsen blir bisarr, men nog väcker det tankar om hur vi prioreterar akuta "skador" ?
Huggorm
Bilmekanikerna opererar på egen hand utan en ofantlig organisation som står bakom och styr deras varje steg. Dessutom är det ingen katastrof om något går fel när de skruvar på bilen men om barnet dör så blir det ett jäkla liv.
jaj-51
Ja läkare och poliser förväntas ju att alltid lyckas i allt de gör, och dessutom förväntas de att klara alla upp alla knepiga saker som drabbar oss!

Men det där med sjukvård fungerar jättebra för de som har pengar/försäkringar ...

Själv har jag erfarenhet av sjukvård som denna grupp kan åtnjuta och den är nästan lika bra som att laga en bil ... frånsett att det går inte att låna ut en fungerande pryl när en människa är skadad.
jaj-51
Vårdköerna och behandling ....

Jaha och det är Värst är situationen vid sjukhusen i Mölndal och Göteborg inte mycket att hoppas på för oss som inte har en sjukförsäkring utan måste lita på de styrande i stan som lovar och lovar men håller tunt.
*Stintan*
Är det kommunen som har hand om sjukvården i Göteborg?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2014, 19:06) *
Är det kommunen som har hand om sjukvården i Göteborg?

Ja.
*Stintan*
Trodde det var landstinget.
Lena i Torslanda
Visst är det landstinget, noga räknat Västra götalandsregionen. Kommunen har bara hand om hemsjukvården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon