Full version: Kiwi
tudor
Hej
Startar en ny tråd om Kiwi, då jag "surfat" runt bland äldre trådar och på nätet. Blir bara mer och mer vilsen. Har idag köpt en Actinidia Deliciosa Hayward ( som det står på en färgglad lapp) På den lilla vita "flärpen" står det Actinidia chinensis Espalier. . På vissa ställen står det att Hayward är självfertil och på andra ställen motsatsen. Vad har jag köpt mån tro? Hur vet jag att det är en hona, behövs det en hane också? Kan en kameleontbuske vara till hjälp?
Hjälp till en vilsen men köpstark nybyggare sweatingbullets.gif
Huggorm
Det är inte alltid lätt att hitta info, ibland kan man bli tvungen att helt enkelt vänta och se. Men hur som helst så brukar alltid befruktningen bli bättre om man har en buske till, även om självbefruktningen kan vara ok. Har du plats borde du skaffa en hanlig klon, så du slipper vänta på att den skall växa till sig om det visar sig att den behövs. Men kameleontbusken är Actinidia kolomikta, det finns två olika arter av kiwi som funkar i Sverige så du måste se till att få en deliciosa eftersom den du redan har är det. Jag är absolut inte någon kiwiexpert men jag tror inte att de är så nära släkt så att de kan befrukta över artsgränsen.
tudor
1000 tack! Om jag får nåt att växa i mitt växthus, så lär det bli Kiwi då whistling.gif

Hur vet man vilket kön busken har när man köper den. Kan ju sluta att man bara har en djungel av honor, confused.gif
Huggorm
Om du köper den rena arten så vet du inte vad du får men alla trädgårdssorter är ju könsbestämda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon