Full version: Jordgubbstips
Nina H
Nu är det dags att titta på jordgubbsplantor. Har äntligen flyttat och rensat i mina Senga sengana. En medeltidig sort om jag minns rätt.
Nu behövs två nya sorter, en tidig och en sen. Vill absolut inte ha några EU-gubbar som är vita och hårda i mitten.
Smakade en sort förra sommaren som hette Bounty, någon som vet något om den?
Lajo
Kan det här vara något (saxat från www.fruktogront.se)

TIDIGA SORTER:
Honeoye: stort, runt, vackert högrött, genomfärgat bär. Ett utmärkt bär för saftning och kokning med distinkt och hållbar jordgubbssmak. Den största sorten i svensk odling.
Zefyr: stora bär med klart röd färg och en syrlig, frisk smak. Närmarknad och självplock.

MEDELTIDIGA SORTER:
Korona: stora, röda och koniska bär med god, söt smak. Lättplockad men något svårsnoppad. Sorten är omtyckt för den goda smakens skull som är söt med svag arom.
Polka: mörkt röd, genomfärgade och ganska fasta bär. Bären är medelstora till stora. Odlas mestadels för lokal försäljning och självplock.
Sengana: medelstora till små, mörkt röda, genomfärgade och fasta bär. Smaken är syrlig och aromatisk. Gammal sort som odlas för närmarknad och självplock.

SENA SORTER:
Dania: stort till medelstort, fast, ganska ljusrött bär med mild och svag arom.
Bounty: mörka, genomfärgade, fasta, medelstora bär. Smaken är god och söt. Odlas mestadels till närmarknad och självplock.
Dessutom odlas ytterligare ett 20-tal sorter som till exempel Elsanta, Kent, Pegasus, Emily och Cavendish.

DET VISSTE DU INTE OM JORDGUBBAR
Jordgubbsplantan hör till familjen rosväxter och frukten är botaniskt sett inte ett bär utan en skenfrukt där de små ”kärnorna” på jordgubben är små nötter. Det vi äter och kallar jordgubbe är blombotten som under fruktmognaden sväller upp och blir saftig.

/Lasse
Nina H
Tusen tack! Vilken inspiration!
MimE
Visst finns det väl "gubbar" som kommer igen under säsongen?
(Hjärnsläpp - kommer inte på rätt ord...)

Då vi behöver köpa nya i år så tänkte jag att en sån sort vore bra.

/Mimmi
alex
Ja, de finns sådana som blommar och sätter frukt hela sesången, så kallade remonterande sorter, de sätter vad jag vet inga revor och kan då inte på så sätt förökas. Den sorten som jag känner till tror jag heter "Temporation" eller något sådant. Den kan man så med frön som man kan köpa från "Weibulls" eller "Lord Nelssons". Den får ganska små jordgubbar.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns remonterande sorter som sätter revor. Även Temptation sätter revor fast inte speciellt många.

Här finns ytterligare ställen där man kan läsa om jordgubbssorter:
http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...FTF30/FTF30.HTM
http://styx.bibul.slu.se/documents/sjv/tra...ODL20/ODL20.HTM
http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...00/Tr.00-07.pdf
http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...96/Tr.96-09.pdf
Micke
Med erfarenheter från hemgårdens kommersiella (dock ändå i relativt liten skala) jordgubbsodlingar från de fem senaste åren kan jag säga följande:

Skulle jag välja bara en enda sort skulle jag satsa på medeltidiga (mindre risk för att blomningen drabbas av frost) Polka; härliga bär med bra hållfasthet i början av säsongen - men framför allt med en smak som åtminstone hos oss närmar sig smultron. Underbara helt enkelt. Och så kan buskarna under rätt förhållanden bli rätt stora och ge en väldigt bra skörd, trots att bären tenderar att bli mindre när plantan blir äldre. I Finland har Polkan nu slagit ut Senga sengana bland yrkesodlarna. Här kan tilläggas att Bounty kommer in som god tvåa i Finland (när det gäller nyplanteringarna alltså) även om vi på vår gård aldrig provat den sorten. God, javisst, men jag tycker bättre om Polka (men det är ju alltid en fråga om personligt tycke och smak när det gäller jordgubbar, vars smak sist och slutligen beror på många andra faktorer än enbart sorten...).

Honeoye är också ett trevligt bär; inte riktigt lika god som Polka, men den ger stora och vackra bär rätt jämnt under en fyraårsperiod. Jämfört med Polkan har den dock gett mindre skörd hos oss.

Dania är en kul sort; första året var bären enormt stora - och rosa! God mild smak, påminde lite om persika första året, därefter blev smaken lite mer diffus och bären mindre. Därför tycker jag bättre om Pegasus av de senare sorterna, ger också stora bär, men är jämnare i produktionen och smaken under en fyraårsperiod och är faktiskt rätt god.

Lustigt att www.fruktogront.se betecknar Emily som en sen sort. På vår gård på Åland är det nämligen den som kommer allra först - långt före Polka! De medelstora bären är inte särskilt vackra och inte skulle jag beteckna den som särskilt attraktiv heller som ätbär, men enligt våra kunniga äldre självplockarkunder är den helt suverän för infrysning, saftning och syltning - jordgubbssmaken bevaras jättebra.

Till sist ett litet tips: jordgubbar ska ju trivas bäst i lite surare jord - men bästa smaken på bären ger de definitivt i kalkhaltig jord...

Micke
MRLINDELL
Mitt råd är att köpa revfria gubbar. De jag har är hopplösa och man får städa i stort sett varje månad på sommaren. Detsamma gäller smultron, de tar sig t o m under plattorna och kan fullständigt överfalla en blomkruka så att blomman dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon