Som lycklig ägare till ett gammalt sommarställe där det finns (eller snarare funnits...) en gammal fruktträdgård behöver jag lite råd. Trädgården bestod från början av ett åttiotal fruktträd av olika sorter, alla planterade runt förra sekelskiftet. Trädgården har fått sköta sig i princip själv de senaste femtio åren tills för ett par år sen när jag tog tag i den och satte igång att rensa upp och ut och beskära gamla träd. Höststormar, ålder och brist på skötsel genom åren har tagit på beståndet och nu står det kanske femton (äppel-) träd kvar. Jag har börjat att plantera lite nytt men planerar att hålla beståndet kring de ca femton träd som finns nu. Bland träden som står kvar finns det några sorter som är fantastiskt goda. Tyvärr är träden gamla och kommer ge upp inom några år. Skulle gärna plantera motsvarande sorter som nya träd igen men kan inte hitta de i handeln och vet inte ens om de finns längre.
Så, tanken har slagit mig att för att kunna få ha kvar några av de sorter jag tycker bäst om, ta ympskott från de gamla träden och ympa in på nyplanterade träd istället. Behöver lite råd och tips då om hur ympning går till. Läste nånstans att ympskott ska tas helst under januaritid och sen förvaras svalt till dessa att ympningen skall ske senare på våren. Eftersom det här stället ligger på en ö dit man inte kommer vintertid (om inte isen ligger) är inte det nåt alternativ för mig. Undrar därför vilka andra alternativ som finns, funkar det att ympa nu under sommaren eller när ska det ske? Måste ympskottet "mellanlagras" innan man kan ympa in på träd? Några begränsningar vilka sorter man kan blanda? Annat att tänka på?