Mjärden
21-08-2014, 10:45
När är rätt tidpunkt att plantera om hallonsticklingar, som växt upp nu i sommar ?
RibesRubusVitis
21-08-2014, 12:17
Enligt min erfarenhet: Precis när som helst. Hallon har väldigt ytliga rötter, se till att få med en så stor jordklump som möjligt, men ett spadtag djupt räcker. Var noga med att inte skada jordens ytskikt för här finns redan knopparna till nästa års skott. Och vattna rejält efter omplantering.
Mjärden
16-09-2014, 17:58
Nu har jag grävt igenom hallonlandet helt och hållet Det var mycket gräs och en del kirskål, just sistnämnda var jag noga med att försöka få med allt (givetvis lade jag inget av det bortrensade i komposten, då kan ju någon annan få kirskål i sin odling)
Det var några gamla hallonplantor som jag planterade om, men en hel del kastade jag
Sen grävde jag upp 4-5 plantor som växte i kanten på den gamla komposthögen, de verkade friska, de skulle ändå inte klarat sig, när kompostjorden tas bort.
Jag vattnade rejält i hålen innan plantering, åter står att se om de tar sig.
Skall man toppa plantorna i höst eller låta dem vara som de är ?
Man toppar aldrig hallon däremot tar man bort de grenar som har burit frukt, fast du kanske inte har några sådana i så fall behöver du inte göra någonting. Det du bör göra är att binda upp plantorna på något stöd så blir de lättare att hantera.
Man toppar aldrig hallon däremot tar man bort de grenar som har burit frukt, fast du kanske inte har några sådana i så fall behöver du inte göra någonting. Det du bör göra är att binda upp plantorna på något stöd så blir de lättare att hantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.