Full version: Hasselbuske
Ann i Göteborg
Hur vet man när hasselnötterna är klara att skördas? Skall de bli bruna redan på busken eller eftermogna inne på något sätt?
De är gröna, stora och fina nu. Ekorrarna verkar gilla att äta dem (eller spara dem?) redan i början på hösten för varje år är de borta redan i september.
fvd
Hej de skall vara bruna och lossna lätt från busken jag har inte lyckats hinna före ekorren så många gånger. När jag får tid skall jag hitta på något sätt att täcka busken så att de små tjuvarna inte kommer åt. Det vore ju kul att äta egna egna nötter någon jul i framtiden.
h.norrstrom
Pratar ni om vilda hasselbuskar eller de odlade storfruktiga varianterna?
De vilda ger ju inte speciellt bra skörd och det är alltid ekorrar eller andra som hinner före känns de som.

Men är det någon som har erfarenhet av de odlade tex Cosford, och jättenöt från Halle? ( stavning? )
Eller av turkisk hassel? Sätter de mycket nötter och hur tåliga eller kinkiga är dom?
Är det någon vits att odla här i zon 3-4 för nötternas skull?
fvd
Jag vet inte vad det är för sort men den är köpt på en plantskola.
Huggorm
CITAT (h.norrstrom @ 22-08-2014, 23:08) *
Eller av turkisk hassel? Sätter de mycket nötter och hur tåliga eller kinkiga är dom?
Är det någon vits att odla här i zon 3-4 för nötternas skull?

Den turkiska trädhasseln sätter åtminstone mängder med nötter på de träd som står i centrala Göteborg, jag gick förbi en höst och reagerade på det. Men nötterna är inte så stora. Främst odlas träden som prydnad i städer, för de är väldigt tåliga. Behöver inte speciellt bra jord och är torktåliga. zon 3-4 är ungefär så långt som de går. Annars går det fint att ympa någon förädlad form av vanlig hassel på en stam av turkisk trädhassel för att få ett hasselträd med stora nötter.
fvd
Jag hittade skylten som satt på min buske när jag köpte den för många år sedan "Corylis avellana". Jag vet inte om den är turkisk eller svensk.
Huggorm
CITAT (fvd @ 24-08-2014, 09:32) *
Jag hittade skylten som satt på min buske när jag köpte den för många år sedan "Corylis avellana". Jag vet inte om den är turkisk eller svensk.
Det är vanlig svensk hassel men den växer ju ända nere i Turkiet också
h.norrstrom
Intressant.
Det finns även ganska mycket turkisk hassel planterat på sistone i Uppsala också. Men det känns som att det är minst 1-2 zoner bättre klimat i betong och stendjungeln kring centralen i Uppsala än ute på bonnvischan hos mig. Framför allt mycket mindre frost.

Lät intressant att det går att ympa en förädlad sort på en turkisk hassel, hur går det till, som på äppelträd och liknande?
Skulle ju vara riktigt häftigt. Fast jag har hört att de högavkastande sorterna ska vara ganska krävande att odla åtminstone norr om zon 1-2.

Man får väll ut och fynda nötter, synd att man är så otålig och inte orkar vänta på att de ska växa sig stora.

Ann i Göteborg
Tack för era svar och diskussioner. Jag har en vanlig Corylus avellana som jag planterade för ca 10 år sedan - ca 50 m från huset och nära gränsen mot naturreservatet. Det är nu en ganska stor buske med relativt mycket hasselnötter i år. De senaste dagarna har jag sett hur det skakat bland grenarna och hur en liten fin ekorre kastat sig mellan grenar och sedan sprungit förbi på gräsmattan eller upp mot skogen med munnen full av ljusgröna nötter. Riktigt roligt att se även om jag inser att det inte blir några nötter att smaka på i år heller.

Kanske skall jag istället plantera en ny hasselbuske närmare huset som jag kan bevaka (med nät?) och då välja en annan sort än den vanliga? En sort som kan ge stora goda nötter att äta till jul? Vilken sort skall jag välja då?

Den hasselbuske som finns idag donerar jag till ekorrarnas rike!
Huggorm
Klokt beslut, det är nästan lika kul att se på när ekorren samlar nötter som att äta dom själv! Jag vet inte vilka hasselsorter som ger bäst nötter, men oftast brukar det vara ett ganska begränsat utbud på plantskolorna så man får nästan ta det som finns. Men kan man tänka sig att skicka efter på postorder från Danmark så är westergaards i en klass för sig själv, det finns nog ingen i Skandinavien som är duktigare på nötträd. http://www.westergaards.dk/hassel
Ann i Göteborg
Oj vad roligt, skall kolla vad de har för sorter.

Jag hittade en intressant skrift om nötodling i Sydsverige, se här:
http://www.permakulturiskane.se/wordpress/...isydsverige.pdf
Huggorm
Mycket intressant, den är nedsparad till "biblioteket".
Gossen Ruda
Läste bara som hastigast men hittade inte en viktig sak, hasselnötter är undantagna i Allemansrätten. Endast för markägaren alltså men jag tror inte förbudet följs av ekorrar eller nötkråkor.
Ann i Göteborg
Idag var det dags. Fru/Herr Ekorre härjar för fullt och nej, hon/han respekterar inte allemansrätten! Helt ok!

Jag har däremot skördat ett grönt knippe nötter för en vecka sedan och knäckte nyss en blivande brun nöt. Smakade inte hasselnöt men inte heller illa. Skall de få mogna längre på trädet eller kan jag låta dem mogna inomhus? När kan jag förvänta mig hasselnötssmak? Har hört att danskarna äter hasselnötter färska. Vad innebär det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon