Hej
Har en ny Tuija häck på tomten och det har kommit en massa ogräs under den. Vi har lagt dit ny kompostjord, men ändå har det frösåtts ogräs. Ny har jag planterat dit Ormöga, som ju hör till de tidigare
sorterna. Men nog skulle det vara fint med lite Krokus också där. Dom är också tidiga. Funkar detta i
samplantering? Lite låga Tulpaner sku ju också vara snyggt? Eller kommer Ormögat att kväva lökarna?
Hälsn Tepa
kerstin z5-6
22-08-2014, 13:10
Du kan ha vilka lökar du vill, blanda gärna ormöga med en senare uppkommande bladväxt tex Pulmonaria eller Brunnera. De skuggar inte vårlökarna och tar över när de blommat.
Hej
Själv tycker jag inte blanda lök växter med blad växter, på grund att de har olika miljö behöv som jord vatten ljus och näring.
H.Bassam
kerstin z5-6
23-08-2014, 21:51
CITAT (Bassam @ 22-08-2014, 23:15)

Hej
Själv tycker jag inte blanda lök växter med blad växter, på grund att de har olika miljö behöv som jord vatten ljus och näring.
H.Bassam
I vilken zon då? här fungerar det utmärkt.
vanjalarsa
24-08-2014, 17:26
har ett tjockt marktäckande parti med Ormöga. jag tycker mig ha märkt att lökväxter får en kortlivad och tynande tillvaro där. Är benägen att hålla med Bassam. Men innan Ormögat har etablerat sig och är glest går det kanske ett tag. Men Ormöga är kraftigväxande och blir snabbt tufft att konkurera med.
mvh vanjalarsa
Hej
Ska nog försöka med både lite lökväxter och det Kerstin sa, som kommer senare. Ska googla lite på dom.
Tack för tipsen!
Mvh Tepa
kerstin z5-6
29-08-2014, 21:43
Lökväxter vill ha näring tidig vår.Ge det när det gröna kommer så tränger de upp ur vad som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.