Nu hoppas jag verkligen att jag inte skickar samma inlägg en gång till, men jag hittar det ingenstans (ber om ursäkt i förväg i så fall)
Jag är en total nybörjare i trädgården som tänkt anlägga ett nytt land för att kunna odla lite grönsaker.
Min tanke är att gräva ur 50 cm djupt och lägga marktäckningsduk i botten för att sen fylla på med matjord. Vad tror ni blir det bra eller? Kanske är markduken helt bortkastad? och är 50 cm nog eller behövs det mer matjord?
Även andra idéer och tips tas tacksamt emot.
/Carro
50 cm låter lite mycket, men det beror på vad du skall odla. Markduk tycker jag låter onödigt om du nu gräver bort ev. ogräs som kan ha växt där.
När vi gjorde nya odlingsland grävde vi ca 1 dm, satte träramar runt och fyllde på med ca 3 dm jord. Det har räckt bra till både kryddor, jordgubbar, potatis och vitlök mm.
Men om jag fick göra om allt från början idag, då skulle jag ha odlat i pallkragar. Ack att slippa börja så mycket rygg! Gå in och titta på Pallkragstråden. Då slipper man gräva, och då kanske det är vettigt med markduk under.
Hannele
18-04-2004, 20:25
Vad tänker du göra av den befintliga jorden?
Ta vara på den också och blanda med kompost och hönsgödsel.
Om du inte tänker odla svartrot, är 50 cm inte nödvändigt.