anna.
Vet någon vad den här busken heter? Tycker den är så fin smile.gif

[attachment=81921:IMG_2014...2_121711.jpg]
Rebecca
Det är en småbladig silverbuske, Eleagnus angustifolia. Väldigt vacker ja! wub.gif
anna.
Tack! smile.gif
ölandsboel
Fast jag hade nog gissat på en havtorn, ev. hansorten Hikul
Huggorm
Ja, det är nog snarare en hanlig klon av havtorn men silverbusken är ganska lik
anna.
Ja! Den är det nog. De är tydligen nära släkt, havtorn och silverbuskar. Lustigt att de har planterat bara hanplantor här på gården, men det är väl bara för prydnad och inte för frukt. Fina är de i alla fall. smile.gif
Rebecca
Sedär! Havtorn hade jag ju inte ens i huvudet men det ser ju absolut ut att stämma. Fin i vilket fall som helst smile.gif
Lagom
Hej! Jag lånar tråden och hoppas det är okej!
Jag har letat efter havtorn ute i naturen under en tid utan framgång.
Idag när jag var ute och gick fick jag syn på en buske som jag tyckte liknade.. mitt glädjerus sprack ganska snart då jag såg att det fanns ca 50 buskar till längre bort. Men jag undrar iaf vad det är för buskar med långa taggar på? Ska försöka lägga upp en bild!

Trisst! Jag kan inte ladda upp någon bild. Vet inte varför. sad.gif
hattstugan

Av din korta beskrivning låter det som Slånbär! Utfärdar varning för dessa buskar som snabbt tat över allt och omöjliga att bli av med!
Huggorm
Ja, jag tänkte också på slån. Men i sådana fall borde de blomma vitt just nu.
hattstugan

Mja, beror på var du bor! Här har de inte slagit ut ännu utanför Enköping!
Lagom
Ja! En av buskarna började slå ut små vita knoppar. Det kan nog stämma:)
Tack!
h.norrstrom
Vill ni se havtorn ute i naturen så finns det ganska många på nordöstra upplandskusten runt Öregrund och Gräsö och på öarna runt omkring där vill jag minnas. Jag har aldrig sett en vild havtorn som inte står vid kusten.

Huggorm
CITAT (h.norrstrom @ 30-04-2015, 10:49) *
Jag har aldrig sett en vild havtorn som inte står vid kusten.
Samma på västkusten, de få jag har sett har stått i de vindpinade buskagen i kustremsan.
Lagom
Hej igen!
Nu har jag äntligen hittat vilda havtorn längs upplandskusten. Nu har jag bara en fråga. Jag var där för ett par veckor sedan och såg endast några enstaka bär. Någonting sa mig att bären var från förra året. Kan det stämma? De var väldigt mjuka och små men absolut ätbara och orangea.
Om inte. När mognar bären här utmed upplandskusten?
Det var många buskar så jag tänker att det borde bli en del bär på?
Mvh Lagom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon