Full version: Kantväxt
fvd
Hej!

Jag planterar alltid lobelia som kantväxt i mina rabatter och det är alltid jättevackert framåt hösten men syns inte under vår och sommar. Har ni några tips på någon perenn kantväxt med samma växtsätt ? Jag vill inte ha något yvigt som växer över kanterna.
kerstin z5-6
jag använder grusnejlika och sandmalört. mm
fvd
Fina blommor men för yviga har du fler tips gärna i blått eller vitt ?
nykomling
CITAT (fvd @ 23-08-2014, 07:47) *
Hej!

Jag planterar alltid lobelia som kantväxt i mina rabatter och det är alltid jättevackert framåt hösten men syns inte under vår och sommar. Har ni några tips på någon perenn kantväxt med samma växtsätt ? Jag vill inte ha något yvigt som växer över kanterna.

Förgätmejej med små blåa blommor
hs04290
Varför inte blå isop som du klipper riktigt hårt?
Eller blå hornviol?
fvd
Tack för tipsen ! Förgätmigej har jag över precis hela tomten jag klipper sönder dem och låter dem fröa av sig de passar överallt i alla rabatter. På våren är hela trädgården blå i alla möjliga nyanser.

Isoper är fina men blir snabbt höga och hornviol är för skötselkrävande. Jag glömde ju tala om att det är väldigt långa rabattkanter det gäller så jag har lobelia i stället för ogräs. Jag har utan att jag vetat om det den bästa lösningen så jag behåller den men jag skall ta frön i år också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon