Erikis
Hej!

Jag har under de senaste månaderna fått dille på att odla ätbara växter. Sallad, sockerärtor, ruccola osv har gått i en ruskig takt. Jag bor i lägenhet i norrland, har en inglasad balkong där växterna trivs toppen (sol från mitt på dagen till kväll) men nu har de flesta fått flytta in.

Paprikan har fått flera små paprikor, men chilin bara växer så det knakar (ser ut som en liten buske) utan att den sätter frukt. Har någon något tips?

Vill även veta om jag gjort något helt galet.... Jag har använt samma näring som jag har till de blommande blommorna jag har, någon flytande växtnäring som blandas ut i vatten. Är grönsakerna giftiga nu? Och, jag inser att jag kanske borde fixa någon ny näring just till grönsakerna - vad rekomenderas?

Väldigt tacksam för all hjälp! :-)

Piccante
Det finns massor med olika gödningsmedel i handeln och egentligen är alla samma sak men det som skiljer vanlig Blomstra från chilinäring, orkidénäring, citrusnäring etc är att proportionerna mellan näringsämnena kan vara lite olika. Främst är det ett lukrativt sätt att sälja mindre flaskor med annan etikett till ett högre literpris.
Chili klarar sig jättebra med kogödsel på påse, lite hönsgödsel om man vill att dom får mer kväve och växer sig större och sedan kan man underhållsgödsla med vilken sort som egentligen.

jaj-51
Första gången i år som jag använder Chrysan och det är klart bästa skörden på mina spets paprikor i växthuset yahoo.gif

Tidigare har jag använt vanligt handelsgödsel, Algomin, Biobact, gräsklipp.

Chrysan luktar tyvärr piss första tiden.
Åsa, mälardalen zon 2
Funkar även bra med guldvatten till de växterna. Det brukar vara bra att blanda olika sorter gödning för i studier har man sett att inga av dem har optimala proportioner så olika sorter kan komplettera varann. Växten ser ingen skillnad om det är naturlig gödning eller konstgödning och ingen av gödningarna gör växten giftig för konsumtion.
Erikis
Tack för alla svar!

Då kan jag igen längta till paprikan mognat! Hur är det nu med den, visst ändrar den färg ju mognare den blir? Från grön till röd?

Och... Hur ska jag då gödsla chilin om jag vill att den sätter frukt? Kan den ens göra det den här årstiden eller får jag glatt vänta till i vår?
jaj-51
Hej igen.
Grön paprika är väl snarast en omogen paprika ...
Jag har redan skördat en del i mitt växthus, bara mogna röd och gula.

Tips du kan ta eget frö från dina paprikor och så nästa år
skånepåg
Nu är det lite för sent men till nästa år är Nässelvatten den bästa näringen tycker jag, innehåller allt som behövs i mängder av näring, det finns många sätt att blanda med olika kryddörter och annat för mer näring och järn osv. och för att få det att stinka lite mindre, jag tycker det luktar fårhage när det vattnats men hinken stinker så ett lock föredras.
Bara fyll en hink med nässlor och fyll på vatten och låt stå en vecka eller två men redan färdigt efter några dagar och rör om varje dag och blanda ut som allt annat 1/10 och vattna, googla efter olika tips en blå blomma som växer vilt överallt kommer inte på namnet nu används också i olika gödselblandningar som gör det luktar mindre men bara i hinken och när du rör och rör varje dag för blanda och förhindra stillastående vatten att stinka mer och bli myggodling osv. wink.gif
Står lite här men googla mer och bästa ekologiska gödningen till allt. http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d71...tnet-egentligen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon