mile
Hej,

Vi har ett äppelträd på vår tomt som har blivit skadat på något sätt. Vet inte om detta är någon sjukdom eller om den fått en skada på något annat sätt. Det ser ut som att huvudstammen håller på att dö och döden kryper både uppåt och nedåt. Frågan är om jag kan rädda trädet fortfarande? Skulle det fungera att såga av huvudstammen ca. 20 cm nedanför skadan och lägga på sårbalsam?

Varför jag är väldigt osäker är för att vi hade ett till äppelträd som drabbades av ungefär samma sak, då gjorde jag samma åtgärd men la inte på någon sårbalsam. Hela trädet skrumpnade och dog. Bilder på trädet finns uppladdade på forumet.

IMAG1687.JPG

IMAG1685.JPG

IMAG1686.JPG

Mvh
Mikael
Jan af Lisö
Fruktträdskräfta, långgången !!!

Såga ner en torr, solig och vindstilla dag för det smittar alla andra äppelträd i närheten.
Huggorm
För övrigt bör du läsa på om beskärning. Man brukar kapa just utanför grenkragen och inte lämna "rockhängare" eftersom det försvårar för trädet att läka skadorna. Sedan använder dagens arborister inte sårbalsam eller andra preparat eftersom man har kommit fram till att man bara kapslar in svampen och skapar en perfekt livsmiljö för den.
mile
CITAT (Jan af Lisö @ 24-08-2014, 21:42) *
Fruktträdskräfta, långgången !!!

Såga ner en torr, solig och vindstilla dag för det smittar alla andra äppelträd i närheten.

Tack för svaret. Alltså bort med hela trädet? Ska roten också bort? Hur smittar kräftan, är det via luften eller kryper den efter marken? Trädet bär fortfarande väldigt bra med frukt och det vore väldigt tråkigt att bli av med det. Kan man tänka sig att låta den vara så länge den lever eller är risken för smittspridning för stor (det finns ytterligare ett stort fint äppelträd ca. 10 meter bort).
Huggorm
Du har förmodligen kräfta i det andra trädet också, kolla noga efter kräftsår på grenarna. Det är en väldigt vanlig svampsjukdom som finns i princip i vartenda villaområde i hela sverige. Gå en tur och se hur det ser ut i grannarnas äppelträd, de har förmodligen också kräfta och då är det meningslöst att du sågar ner ditt träd.
RibesRubusVitis
En tröst är att träden kan leva många år och ge fin frukt även med kräfta. Själv har jag i våras ympat in en ny sort i mitt kräftsåriga äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon