Full version: Hur göra jorden sur?
GreenGold
Hej,

Vissa växter trivs bäst i sur jord. Om man då har växten i en kruka och vattnar den med kalkhaltigt vatten så antar jag att jorden blir allt mindre sur över tiden. Så finns det något sätt att göra jorden sur igen? Jag vill undvika att behöva byta ut jorden i krukan mot sur jord titt som tätt, så om det exempelvis finns någon tillsats man kan använda när man vattnar växten vore det toppen.

Tacksam för tips!
*Stintan*
Bäst är väl att avkalka vattnet.
GreenGold
CITAT (*Stintan* @ 24-08-2014, 23:46) *
Bäst är väl att avkalka vattnet.

Ok, men kan man göra det på något enkelt sätt om man bor i lägenhet?

Om inte, finns det någon annan lösning?
hs04290
Förebyggande:
Om man har en luftavfuktare, blir kondensvattnet neutralt. Men det är kanske inte alla som har en sådan...
Särskilt näringspreparat finns för surjordsväxter (jag använder till hortensior, kamelia, azalea), kallas ofta rhododendrongödslel.
Behandlande:
Jag vet att jag läst att man kan tillsätta alun till vattnet om man vill att en hortensia ska fortsätta blomma i blått (kräver sur jord) i stället för att övergå till rosa... Kolla på nätet om du kan hitta ngt om dosering!

Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon