Bockstensmannen
Köpte ett par träd jag tidigt i våras som jag först hade i växthus, där satte de en väldig fart, bladen blev uppemot 80cm långa och till sommaren så planterade jag ut dom i trädgården.

Båda står i soliga lägen och har sol istort hela dagen, inte utsatt för nämnvärd blåst etc. Blandade upp flera säckar planteringsjord för varje träd i den vanliga jorden.

Tyvärr har de växt sådär sedan utplantering, och bladen har inte blivigt så häpnadsväckande stora heller, rätt små. Vad kan det bero på? de kan ev ha stått lite för torrt, trotts vattning.
Sommarn har ju iofs varit varm så man tycker det inte borde vara brist på värme som gör bladen blir mindre.

Stor skillnad mot tex Gudaträden som fått jättelika blad i samma betingelser.
Alexander-VG-zon3
Tror det har varit för torrt (kanske också för lite näring) och jämför man med växthus så är det ute lite kallare nätter.

Hade dom haft en fuktighetshållande jord och mer näringsrikt så hade dom nog växt väldigt mycket. Men till vintern är det såklart bättre med en mager och sandig jord som är väldränerad och inte så mycket näring.

Hade en Toona förra sommaren som växte väldigt bra men sluta aldrig växa, så den frös ner redan vid den rejälare höstfrost. Jag gillar Gudaträd bättre den får en väldigt bra tillväxt även i lite sämre jord men kan också klara av att övervintra i lite fetare/fuktigare jord. Min står luckert men näringsrikt och blir väldigt stor varje sommar (är nu ca 4m med väldigt stora blad) men hinner ändå förveda sig tillräckligt för att den grövsta stammen nedtill ska klara vintern.
Bockstensmannen
trevligt, jo Gudaträden verkar funka kanon tummenupp.gif
Jo det kan vara fukten som är boven, eller att de inte gillar något i jorden. Det som är roligt med Toona är ju att de dessutom har jättegoda blad, de färskaste, smakar en lite nötaktig god smak. Någonstans läste jag att det kalls grönsaksträd :-)

Såg förresten i en gammal tråd när jag googlade att du haft Paulownia Fortunei Fast Blue. Har ett rätt så stort sådant som jag planterade ut under sommaren. Det skall tydligen blomma redan i ung ålder...

Det har växt till sig rätt så bra, speciellt stammen har blivigt betydligt kraftigare nu under sommaren, ca 5cm i diameter.

Tanken var först att övervintra det ett antal vintrar i växthuset så det inte är för litet/känsligt när man planterar ut det, men det tycks ha rotat sig såppas bra så jag funderar på att chansa och se om det pallar en Göteborgsvinter. Kanske snurra in det i fiberväv och ta lite löv runt basen? Vad tror du är det helt kört med T. fortunei F.B.?

Nu är det såhär. Står i sydsluttning, inte så mycket vind.

Alexander-VG-zon3
Vackert kejsarträd ,, ser ut att trivas bra tummenupp.gif

Paulownia Fortunei Klarar sig nog hos dig, jag försökte övervintra min i källare men den dog, vattna den nog för lite. Hade jag satt den ute hade den nog klarat sig. Kanske ska köpa en och plantera ute i stället.

Har läst att den är god att äta, testade inte på när jag hade den. Kanske blir en i kruka.

Men gudaträd är en stor favorit, hade jag haft plats hade det blivit fler. Fikonet på bild är strax över 2meter.

[attachment=81941:10600409...292883_n.jpg]
Bockstensmannen
Riktigt fint! Vi får hoppas det inte kommer någon dräparvinter på några år. smile.gif
Bockstensmannen
största Gudaträdet i Göteborg finns säkert i privata ägo också men i GBG finns detta planterat 2009.
Vet inte om bladen blir mindre när träden blir större, eller om det är mindre bld för det är fotograferat tidigt på sesongen.
Bild fr 2010-2011 ?
Domkyrkans Gudaträd
Alexander-VG-zon3
Jo bladen blir mycket mindre som äldre träd och tillväxten lugnar ner sig ordentligt. Tycker den tappar lite av den exotiska känslan och ser ungefär ut som Rönnsumak, men med hamling (eller nedfrysning som här) får man alltid den snabba ''exotiska'' tillväxten med blad ibland över metern långa. Efter vintern som var så klippte jag ner den med vilje på ca en meters höjd då den inte frös så mycket i vinter.

Men roligt att se att gudaträd trivs så bra och får en ordentlig storlek det är ju maffigt att se även om bladen är mindre,, vet du om den har gett blommor och frön ? vet inte riktigt vilken blomnings tid den har.
Bockstensmannen
har inte tittat till det i sommar, men skall kolla på det näste gång man är förbi, det kanske har blommat i år när det varit så varmt...
Bockstensmannen
Var förbi där idag och Gudaträdet verkar ha blommat rejält iår, det satt stora fröklasar på det, (se bild)

Dessutom hade de två Mispel träden massor med frukter, (Mespilus germanica)
Alexander-VG-zon3
Vackert träd och intressant att den lyckas blomma i Sverige det trodde jag inte. Om det var att det var en mild vinter eller en varm sommar som gjort att den blommar eller om den gör det regelbundet. Roligt om den också fick mogna frön då anses den ju att vara fullt härdig om den också kan föröka sig och har klarat sig i 10år utan frysskador. Dock ser jag att bladen verkar vara mindre även nu ? på min är nog största gott och väl över metern långa.
Huggorm
Frågan är bara om fröna är grobara. Men ändå väldigt imponerande.
Bockstensmannen
Ja antar man får hamla det om några år, eller eg när det växt upp till den storlek man vill ha det, (växer ju extremt snabbt), så hamlar man ner lite för att stimulera stora blad, tror det är liknande med Palownia träden.

Såg förresten Google gatubild var uppdaterad, de flesta områden i Göteborg är nu fotograferade från Maj 2014! vilket är kul, vore iofs en cool grej att kunna gå tillbaka och kolla på de förra 2010
Huggorm
CITAT (Bockstensmannen @ 08-09-2014, 19:12) *
Såg förresten Google gatubild var uppdaterad, de flesta områden i Göteborg är nu fotograferade från Maj 2014! vilket är kul, vore iofs en cool grej att kunna gå tillbaka och kolla på de förra 2010
Det kan du ju, eller åtminstone tillbaka till juli 2011 när det gäller domkyrkobilden. Tryck på den lilla klocksymbolen så får du se.
Alexander-VG-zon3
Tror nog alla träd och buskar får stora blad vid nedskärning. Just på Gudaträd och Toona, catalpa, kejsarträd m.m kan man få väldigt stora blad med kraftig nedskärning och kraftig gödsel på vår, rötterna blir ju då mer än kronan och tillväxten blir då väldigt kraftig. Och då får man också ett väldigt exotiskt utseende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon