Full version: Tomatillo..
Tesa
Testar tomatillo för första gången och tycker att plantorna är lite gängliga och funderar på om jag kan plantera ner plantan djupare som man gör med tomater....nån som vet?...
Vill förresten veta både det ena och det andra om tomatillo för jag vet INGENTING.....mer än att jag sått dom i stort sett....
Vad har dom för krav?
...och inte minst- vad gör man med dom??? unsure.gif tongue.gif
Sulan
Hej!
Jag vet inte heller nåt om tomatillo så jag gick hos Runåbergs (mina favoriter!) och kollade:

"Tomatillo är släkt med Japansk lykta och Gyllenbär och ger liksom dem en frukt som är innesluten i en papperslykta. Frukten, som används både grön och som mogen gröngul, är något större än gyllenbäret och har en smak som påminner om tomat. Tomatillo är en viktig ingrediens i salsa och i många andra mexikanska rätter. Plantan kan bli mycket stor och måste beskäras för att inte ta över växthuset. Den odlas på samma sätt som tomat."

Låter spännande, den ska jag testa nästa år!

Sulan
Tesa
Tack för detta, nu vet jag lite mer i allafall.....jag köpte fröna för att dom hette "Purple".....och så tycker jag att det är kul att testa nya ätbara saker...
....jag har planterat om mina plantor nu och några satte jag lite djupare så får vi se hur det går.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon