Marie.san
Hej
Dygnstemperaturen har den senaste tiden pendlat mellan 5-25 grader i mitt växthus. Jag har hittills vädrat dygnet runt sen i början av augusti när jag märkte av lite gråmögel. Hur ska man göra nu när det är så kallt på natten, fortsätta vädra eller inte?

Hur kallt kan det vara nattetid innan gurka, vattenmelon, tomater, paprika, chili, physalis och vinranka börjar må dåligt?
jaj-51
Jag vädrar fram till frost risken kommer.

Tycker fukten (daggen) som kondenseras på växterna ökar på problemet med mögel.

Det går att minska kondens problemen med en fläkt i växthuset, använde det förra på sen hösten när jag fyllde växthuset med pekargonior.
Luftfuktigheten är mycket svår att påverka, luftavfuktare funkar inte i växthuset, den behöver varmare luft.
Bockstensmannen
vädrar inte nattetid då jag vill ha så hög temp som möjligt om natten, fast har inget problem med mögel då jag har mycket torra ytor (stensatt golv) sedan bara lite urnor/krukor på golvet.
Dock blir det kondens på rutorna om man vattnar/duschar på kvällen, det vädras iofs ut sedan under dagen (om sol)
kerstin z5-6
Fläkt på, dörr stängd.Avhjälper avsevärt
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gurka, Melon, Paprika och Chili vill det ha varmt, inte så kall som det är redan nu på natten
skogstroll
jag stänger på natten och vädrar på morgonen
Ally
För första gången har jag en fläkt som kör på natten på timer, från ca 22.00 till 5.00, och stänger dörren men lämnar en liten glapp.
Mina tomater, paprika och gurka är friskare än andra år....
kerstin z5-6
Min erf är som Allys .. en fläkt vår och höst är lika viktig som temp i ett växthus.Utan cirkulation, sjukdomar för låg temp mm.
ingmet
Jag kör oxå med stängd dörr sen ca 2 veckor tillbaka. Har faktiskt även börjat sätta på värmen på nätterna, håller som lägst 15 gr.
Bockstensmannen
Investerade i en fläkt med kalluftsfunktion, det blev denna då de fläktar på riktigt bra och tyst, även med värme om man behöver det. Dom är så billiga idag att dom nästan slänger dom efter dig i handeln.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Varmeflakt-35009/
jaj-51
En jordfelsbrytare är got MYCKET bra att ha i den fuktiga miljön rtfm.gif
Pauline/Sthlm
Tack för tips!
(Första hösten med glashus, hrm inte ens riktigt färdigmonterade dörrar då nederskenan var knepig att få till bra. Men allt är funktionellt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon