Unn
Hejsvejs...
Nu har jag släpat ut och in småttingarna en tid för avhärdning - och det har blivit exakt så som det brukar bli varje år; Jag börjar mjukt en dag i lä och ljus skugga och bara kort tid ute, redan dag två försummar jag dem i vinden och solen och nu efter fem dagars "träning" har de fått sig ett rätt tufft pass från tidig morgon till ungefär för en kvart sedan. Hm. Jag säger uppmuntrande till de små att det kallas learning the hard way, men trots det ser vissa sorter rätt tufsiga ut, hängiga och med vitnande blad....Nu brukar det ju gå hyfsat ändå såsmåningom. Mina erfarenheter från tidigare år säger att de kommer igen (tja, några iaf. smile.gif ), men min slarvmetod är väl inte den optimala kan jag tänka mig. Hur gör ni proffs på området? Hur många dagar ska man egentligen hålla på att lyfta ut och in och hur mycket eller lite ska man öka tiden ute per dag om man ska följa konstens regler? Och vilket ska man främst skydda från, vårsol eller vind eller same-same?
/ Unn, som borde bättra sig till nästa år smile.gif
kerstin z5-6
Det bästa sättet tycker jag -om man inte har växthus ..
är att sätta ut dem med tio lager fiberduk knöggligt " över o runt plantorna -ta bort ett lager i taget
pallkragar eller frigolitbackar eller dylikt är fint
Skuggig vindstilla plats -from maj eller ev tidigare kan man lämna dem ute -det gäller att spara ryggen till rosgropar :)förutsatt att man har alla lager på under natten smile.gifsmile.gif
Ljus o vind är nog samesame laugh.gif
Cilla
Jag gör som du Unn - noggrannt i början och sedan slarv... det brukar fixa till sig ändå till slut.

Sedan jag började med fiberduk funkar det bättre. Bygger upp eller hänger över berode på vilka plantor som ska skyddas från sol, vind och senare nattfrost när de får stå ute hela dygnet. Här är det solen som är värst, hyfsat lä kan jag hitta. När nätterna är varmare låter jag fiberduken vara kvar på natten och tar bort den molniga dagar innan plantorna är starka nog också för sol.
Unn
Men ni är ju guld! * talgdank, glödlampa, liljeholmens, polett etc.*
Fiberduk rådde ju mig Kerstin redan när ett gäng obönhörligen fick flytta ut till drivbänk för några veckor sedan (tjoho - de lever än förövrigt). Fast de är ju under glas också så jag antog att det var samma sak med glänta och lufta där som att släpa ut och in...Så det är så enkelt alltså! Ta av ett lager fiberduk i taget tilltalar verkligen min rosgropströtta rygg mer än kånkande av krukor smile.gif
Tackar, tackar! Unn
kerstin z5-6
smile.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif ohmy.gif tongue.gif
yes ! allt för rosorna UNN
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2004, 23:12)
smile.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif ohmy.gif tongue.gif
yes ! allt för rosorna UNN

18 nyplanterade och fem flyttade, sen i förrgår....*skryter lite wink.gif *
Inte bara ryggen värker,,,Jätteblåsa i handen , riven som efter kattslagsmål, brutna naglar och träääningsvärk överallt.
Kan man egentligen vara lyckligare?? wub.gif
kerstin z5-6
Nej -Grävning och rosor befrämjar lycka , vilka sorter har du satt ??
och titta vad som blommar i växthuset mer skryt smile.gifsmile.gif laugh.gif
Ingis
Men jistaness, Kerstin, vad är detta för skönhet?
Copycat
Visst har Magnolian såna där lurviga knoppar också? Eller, är jag alldeles ute och cycklar? huh.gif unsure.gif tongue.gif
kerstin z5-6
YES ! Magnolia denudata Den Xin håller på att slå ut laugh.gif
Copycat
Jag som bor i zon 4-5, kan jag ha en magnolia ute på sommaren och ta in den på hösten? Nä, självklart inte ! sad.gif En sån skönhet får bara ni där nere ha va', eller ni som har växthus. sad.gif Men vacker var den. Jag trodde att alla Magnolior var vita. unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif
Cilla
De vitblommande magnolior jag känner till är härdigare än de med rosa blom.

Jag var i Kroatien under kriget i områden där alla städer och byar var sönderskjutna och bombade och mellan de trasiga husen låg personliga ägodelar som fotoalbum, bestick etc. Det var vår och på håll såg man bara förödelse.

Men magnoliorna blommade trotsigt. Jag som alltid sett dem som romantiska träd kom att se dem som riktiga fredskämpar.

Idag är städerna uppbyggda igen. Där magnolian blommar finns det hopp!
Unn
jaha du Kerstin mad.gif laugh.gif Det var nog sista gången jag visade sympati över snödrivorna du hade runt knuten på bild för inte så länge sedan laugh.gif !!!
...vänta du bara tills mitt växthus är uppe..... sleep.gif laugh.gif .

De nya aderton är en lång historia, berättar en annan gång;)
Unn
kerstin z5-6
Magnolia accuminata x Norman Gould/ vit är en hybrid som stått ute i tre vintrar så den funkar bra -Vet även att Leonard Messel småblommig rosa finns här uppe .
Så viss möjlighet finnes laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Jasså ingen sympati för snön numer ok .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
katti
CITAT
Magnolia accuminata x Norman Gould/ vit är en hybrid som stått ute i tre vintrar så den funkar bra -Vet även att Leonard Messel småblommig rosa finns här uppe .
Så viss möjlighet finnes    
Jasså ingen sympati för snön numer ok ..    

Nu väckte du mitt hopp iallafall, har alltid velat ha en magnolia men har bara läst överallt att det är stört omöjligt här uppe..
Alltså har du den "helt ute", eller tar du in den? Nyfiken, nyfiken...
Var kan man få tag i en? Vill veta!!! smile.gif smile.gif

Ps. Det har verkligen smält mycket de senaste dagarna.. hittade åt min lavendel som verkar ha överlevt hittills ialla fall och buxbomen överlevde också, så just nu känner jag mig redo att testa lite andra sorter som inte ska klara sig här..
kerstin z5-6
Jag har köpt den , som alltså ska vara en särskilt härdig hybrid av Tommy Ahnby som har plantförädling -vedartat mest , utanför Göteborg
laugh.gif
ja den är ute -får en vinterkappa av säckväv mot vårsol-har ännu inte blommat , men jag kan vänta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon