Var där och tittade, trodde först det var Träslövs trädgård som ansvarade för arboretumet.
Visade sig att det var en mans hobby, och denne man har tyvärr gått bort och enl personal på Träslövs Trädgård hade Varbergs kommun köpt området.
Gick runt och tittade, utanför bostadshuset stod flera bilar osv och det verkade bebott, själva trädområdet är tyvärr rätt förfallet, vissa träd är döda, och andra behöver vårdas.
Det är nu som en igenväxt skog av skojiga träd.

Jättesynd, det har stor potential som en attraktion i Varberg, hade man gjort lite gångar i området, belysning, lite bänkar osv hade det varit jättefint.
Jag såg flera jättestora Äkta kastanjer (med kastanjer i), flera stora manchurisk valnöt, dessutom kejsarträdet som såg ut att ha massor av "fröklasar" Det borde med andra ord ha blommat i våras! samt massor jag inte visste vad det var för träd.

Kollar man runt så skall Varberg anlägga ett nytt område som heter Just Varbergs Arboretum med nya bostäder.
Får verkligen hoppas att det inte är samma ställe så allt bara skövlas för nytt boende, det tar många år att bygga upp något liknande!

Inte lätt att flytta träd av den digniteten heller. Någon som vet nåt mer om det hela?

Det var här på odla jag först hittade info om Arboretumet

http://www.odla.nu/inspiration/traslovs-lovtradsarboretum