Bockstensmannen
Har samlat på mig massa nötter av både manchurisk valnöt och äkta valnöt, samt persica frost jag tänkte så.

frågan är om man skall ta bort det gröna köttet på nötterna eller både det gröna och det hårda skalet?
samma med persica kärnan?

Försökte mig på att ta bort det gröna köttet på en manchurisk valnöt, den utsöndrade något färgämne i händerna som inte går bort -fear-.gif helt brun svart på fingrarna nu och det går inte att tvätta bort.
Aja det slits kanske bort på ett par dagar..

såg ett klipp på youtube en som sådde juglans nigra, då tog han bara valnötterna direkt med fruktkött och allt och stoppade ner 1-2inch i jorden på hösten. De grodde sedan på våren...kanske vore något att testa med lite fiberväv, eller plast över etc för att få upp värmen lite i jorden?

Alternativt att sätta en miniväxthus inne i ett söderfönster i februari mars.

Vad tror ni erfarna hemmaodlare?
kerstin z5-6
Fruktkött av alla slag är groningshämmande o ska bort.är växter grön och ska vara en annan färg är den inte mogen än o således inte heller fröna.
Bockstensmannen
Ok skalet skall alltså bort, färgen är varienrande men mest gulbrungrön till ibland brun, valnötter som fallit från trädet av sig självt så bör vara mogna.

Hur är det med kyla etc behövs det en sån period innan man sår?
vilket funkar bäst, peta ner i jorden eller ha kallt och sätta i fönsterbrädet?
Det senare kanske leder till att de sparkas igång mer samtidigt.
Alexander-VG-zon3
Valnötens ''frukter'' blir aldrig bruna, utan spricker upp när det är moget men förblir grönt. Färska valnötter har jag fått att gro inne i rumsvärme utan problem. Men gror också ute utan problem, ibland gror dom på hösten och kan ha svårt att klara vintern men dom flesta gror på våren. Skydda dom mot djur som ev äter upp dom. Har bara sått äkta valnöt, hur det är med andra arter vet jag inte.
Huggorm
Chansen är större att de skall gro om de får vinterkyla, eller snarare 0-5 +grader i en månad eller två. Men de skall hållas fuktiga under den tiden, gärna i lätt fuktad jord. I naturen är det meningen att de skall ligga under ett lager av fallna löv och sedan snö ovanpå, isoleringen detta skapar gör ofta att det blir optimal temperatur.

Färgen du fått på fingrarna användes förr till att färga garn och tyg i gulbruna nyanser.
Bockstensmannen
CITAT (Huggorm @ 01-09-2014, 18:35) *
Chansen är större att de skall gro om de får vinterkyla, eller snarare 0-5 +grader i en månad eller två. Men de skall hållas fuktiga under den tiden, gärna i lätt fuktad jord. I naturen är det meningen att de skall ligga under ett lager av fallna löv och sedan snö ovanpå, isoleringen detta skapar gör ofta att det blir optimal temperatur.

Färgen du fått på fingrarna användes förr till att färga garn och tyg i gulbruna nyanser.

Ok, då gräver jag nog ner dom och testar i trädgården...

Färgen sitter kvar i fingrarna än mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon