malarmaster
02-09-2014, 18:17
den artikeln är det många som behöver läsa. Det är skamligt att se dessa stolta kvinnor (och några män) som "pigor". De utför ett arbete vilket som helst och de försörjer sig.
Men hela vänstersidans retorik är att det endast är "högre ståndet" som de jobbar hos vilket är enormt felaktigt och om så vore,de har ett jobb att gå till.
Observera att vänstern säger inget om ROT jobben.Det är RUT man angriper.
Var är nu jämställdhetsdebatten?
Varje jobb som kan skapas är värdefullt,just i RUT sektorn arbetar också de som oftast har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden,de utan utbildning och /eller invandrare.
Stå på er,städerskor!! Era jobb är lika värdefulla som vilket som helst. Ulf
En av de stora fördelarna med RUT är att svarta jobben försvinner.
Arbetstagaren får del av skydds nätet som pension och sjukersättning.
Jag tror att RUT är bra för samhället i stort både ekonomiskt och för de som får möjlighet till ett meningsfult arbete.
RUT har troligen minskat på svartjobben och gjort det möjligt för många att köpa tjänsten utan att kliva in i träsket med svart arbetskraft.
Vet inte om jag tänkt fel?
Nära jag behöva hjälp ibland har jag inte ens haft en tanke på svartjobbare när både RUT och ROT finns.
RUT är inte bara städa i hemmet.
malarmaster
03-09-2014, 06:36
nej,rut är inte bara städhjälp.
Alliansen vill ju istället för att ta bort som vänstern vill utöka tjänsterna så de omfattar fler yrkesgrupper.
Tittar man också på de rapporter som gjorts visar det ju också att massor av småföretag växt fram i både rot och rut sektorn.
För RUT har det blivit massor av kvinnliga företagsledare och som du skriver har en stor del av sektorn städats upp från svartjobb och genererar istället pengar till statskassan.För de anställda blir det försäkringar,sjuklön och pension. Något som ingen svartjobbare får.
Att ta bort denna sektor med hänvisning till att det är "pigjobb" och "fel" kategori använder dessa tjänster är ju ett snedvridet vänsterperspektiv. Ett betalt jobb är ett betalt jobb oavsett arbetsuppgift.
Det går bra att städa ett kontor,sjukhus eller skola men inte hemma hos familjen svensson? Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.