|
Fjortispower
06-09-2014, 20:51
Det är första gången jag ska rösta och jag vill verkligen rösta "rätt" för min del. Jag är ganska säker på vilket parti jag kommer rösta på till riksdagen och framförallt vilka jag inte vill rösta på. Här tänkte jag att det kan vara intressant att diskutera vilket/vilka partier ni inte kan tänka er att rösta på och motivera gärna varför om ni vill. Anledningen till att jag startar den här tråden är för att det kan finnas fler som jag här på forumet, som ännu inte är helt hundra på vad de ska rösta på. Här kan man läsa på lite om vad andra tycker (eller inte tycker för den delen) och ha saker i baktanke till röstningen.
Jag börjar. Jag har egentligen inget emot Vänsterpartiet men jag är lite skeptisk mot att man ska tillåta brukning av marijuana och att det inte kommer att ge ökade missbruksproblem och kommer av den anledningen inte att rösta på Vänsterpartiet.
Centerpartiets enda plus är att det är en kvinna som är partiledare, men tyvärr verkar inte Annie Lööf komma med så mycket. Det som Centerpartiet värderar som viktigast enligt deras valmanifest är dessvärre oviktiga för mig.
Sverigedemokraterna är det parti i riksdagen som jag har uppfattat som minst "kunnig" och är också ett parti som jag inte kommer att rösta på.
CITAT (Fjortispower @ 06-09-2014, 21:51)  Det är första gången jag ska rösta och jag vill verkligen rösta "rätt" för min del. Jag är ganska säker på vilket parti jag kommer rösta på till riksdagen och framförallt vilka jag inte vill rösta på. Här tänkte jag att det kan vara intressant att diskutera vilket/vilka partier ni inte kan tänka er att rösta på och motivera gärna varför om ni vill. Anledningen till att jag startar den här tråden är för att det kan finnas fler som jag här på forumet, som ännu inte är helt hundra på vad de ska rösta på. Här kan man läsa på lite om vad andra tycker (eller inte tycker för den delen) och ha saker i baktanke till röstningen.
Jag börjar. Jag har egentligen inget emot Vänsterpartiet men jag är lite skeptisk mot att man ska tillåta brukning av marijuana och att det inte kommer att ge ökade missbruksproblem och kommer av den anledningen inte att rösta på Vänsterpartiet.
Centerpartiets enda plus är att det är en kvinna som är partiledare, men tyvärr verkar inte Annie Lööf komma med så mycket. Det som Centerpartiet värderar som viktigast enligt deras valmanifest är dessvärre oviktiga för mig.
Sverigedemokraterna är det parti i riksdagen som jag har uppfattat som minst "kunnig" och är också ett parti som jag inte kommer att rösta på. Du får väl läsa igenom partiernas program och välja det parti som motsvarar din ideologi mest. Läs på, kolla inte på vad dom säger, utan vad dom menar och välj det som känns bäst. (vi ska bla bla, när ekonomin tillåter, lär aldrig inträffa) Sverigedemokraterna är ett parti som går till val på en fråga= invandringen. Därutöver, har dom ingen ideologi utan röstar borgerligt i nio av tio frågor.
Huggorm
06-09-2014, 21:13
CITAT (Fjortispower @ 06-09-2014, 21:51)  Centerpartiets enda plus är att det är en kvinna som är partiledare, men tyvärr verkar inte Annie Lööf komma med så mycket. Det som Centerpartiet värderar som viktigast enligt deras valmanifest är dessvärre oviktiga för mig. Annie Lööf är inte min favorit heller, det låter som om hon lärt sig en massa repliker utantill som hon bara upprepar. Det har gått utför med centern, det var bättre på Mauds tid. Jag skulle aldrig rösta på Vänsterpartiet. Jag är inte överens med de andra partierna heller alltid, men jag förstår åtminstone hur de resonerar. Jag blir lika förvånad varje gång någon från V uttalar sig eftersom deras logik är helt bakvänd.
Röstar du på SD röstar du blått. http://newsner.com/2014/09/stoppad-pa-yout...-att-du-ska-se/Sant eller inte, är upp till väljaren att kontrollera.
kerstin z5-6
07-09-2014, 00:55
SD är ett parti jag aldrig kommer att rösta på , i grunden fascister och inte värdiga min röst någonsin
Aqvakul
07-09-2014, 01:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2014, 01:55)  SD är ett parti jag aldrig kommer att rösta på , i grunden fascister och inte värdiga min röst någonsin Min bestämda åsikt också!
Jag bryr mig inte så mycket om vad politikerna säger jag går efter var de satsar pengarna detta speglar deras ideologi. Viktigt för mig är att all barn i Sverige får samma möjligheter från början i skolan och att detta fortsätter genom livet och att alla som behöver stöd av någon anledning får det. Kort sagt jämlikhet.
*Stintan*
07-09-2014, 09:25
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2014, 01:55)  SD är ett parti jag aldrig kommer att rösta på , i grunden fascister och inte värdiga min röst någonsin Precis min åsikt också!
vanjalarsa
07-09-2014, 09:51
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2014, 10:25)  Precis min åsikt också! Ja samma här.. mvh vanjalarsa
Piccante
07-09-2014, 10:29
SD och SvP är helt totalt uteslutna att rösta på. Att V skulle vara för marijuana har jag aldrig hört? De är ju generellt väldigt restriktiva i sin alkohol och narkotikapolitik.
Huggorm
07-09-2014, 10:42
Legalisering av marijuana ligger väll närmare miljöpartiet då?
Fjortispower
07-09-2014, 12:07
Har ni inte tittat på utfrågningen på SVT? Där sa Jonas Sjöstedt själv att han vill avkriminalisera/legalisa marijuanabruk. Går fortfarande att se på SVT-play.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-09-2014, 17:44
Vi röstade redan i måndags, så är det gjort.
Eftersom vår hälsa är inte den bästa och äldre blir vi också, så betyder vård och omsorg mycket för oss. Likaså hur det går med vår pension.
Äldrevård är ju kommunalt, då plockade vi bort dom son försämrade den så mycket här i stan. Sjukvården i Västra Götaland är inte vård av sjuka utan tvärtom. Kan skriva en bok om det, tyvärr.
Vi funderade noga och längre...... Men 2 som vi aldrig skulle rösta på är SD och V Minns ni när Jonas S. var som politiker i Brüssel och fuskade med sina hemresor, fuskade till sig pengar?
Elisabeth
Monarda
07-09-2014, 18:20
Finns egentligen ingen politiker som jag vill ge min röst, det är som att välja mellan pest eller kolera. Vad är ett vallöfte värt? Inte ett skvatt när dom väl sitter där. Usch! I min kommun har sossarna suttit vid styret alldeles för länge och blivit fartblinda på kuppen, här skulle det åtminstone behövas ett byte. För vad det nu är värt.
07-09-2014, 18:31
CITAT (Monarda @ 07-09-2014, 19:20)  Finns egentligen ingen politiker som jag vill ge min röst, det är som att välja mellan pest eller kolera. Vad är ett vallöfte värt? Inte ett skvatt när dom väl sitter där. Usch! I min kommun har sossarna suttit vid styret alldeles för länge och blivit fartblinda på kuppen, här skulle det åtminstone behövas ett byte. För vad det nu är värt.  Ja Monarda så är det. Vallöften som dom vräker ur sig en eller två veckor innan valet ger jag inte mycket för. Dom är lika fort glömd igen. Men i vår stad kör dom över oss i allt. Och när jag läser idag i politikerbloggen anneli´s H ( S) inlägg om äldrevården så mår jag illa. Under alla år har dom stängd ett äldreboende efter den andra och eftersom alla gamla fick avslag på sina ansökan så kunde Anna Johansson alltid säga att det inte finns någon kö här. Jag har en gammal svärmor och har sett hur det är, skrämmande. Och nu blir vi själva äldre och sämre och rädda....... Elisabeth
Det parti som i grunden förbättrade och från grunden förändrade vården, för ffa patienterna men även för personalen, det partiet skulle förmodligen få min röst.
Men jag har ännu inte bestämt mig för vilket som ligger närmast mina åsikter...
(Jag blir helt förskräckt när jag hur vissa partier vill höja pensionsåldern till uppåt 70!
Ska man slitas ut så totalt så man kan beställa begravningsentreprenör direkt från pensionsavtackningen då?)
Monarda
07-09-2014, 18:41
Elisabeth, precis så har dom gjort här också. Servicehus och ålderdomshem försvinner det ena efter det andra. Gamlingarna ska ligga hemma och nöja sig med några korta dagliga besök och få maten inslängd på bordet utan att någon kollar att dom verkligen äter. Själv fick jag överklaga till länsstyrelsen för att min gamla mamma skulle få det boende som situationen krävde. Helt vansinniga prioriteringar görs på bekostnad av barn och gamla, ex svindyra belysningar till en fotbollsarena för ett lag som nära nog hänger på gärsgårn´. Blodet kokar bara jag tänker på det!
07-09-2014, 19:03
Hos min svärmor kom dom mellan 11.00 och 12.00, som som skulle har varit där på morgonen och hjälpt henne att gå upp och få medicin osv.
Det var så mycket och då begärde vi ett möte med högsta hönset. Vad hände då? På förmiddagen fick hon post att det bleb igen avslag på en plats i äldreboendet men 2 timma<r innan mötet fick vi besked att hon kunde titta på ett rum.... 3 rum var lediga och dom har varit lediga länge enligt personalen und vi fick besked alltid att det inte finns plats.
Svärmor var hemma med hemtjänst ca< 25-26 dagar och när räkningen kom så var den för 2 månader. Jag blev så förb..... och ringde och frågade om dom inte vet att rån är olagligt i Sverige? Men med gamla och sjuka kan man ju göra allt. Om nån nu vill skylla det på alliansen så var det före deras tid och här är det S-MP-V som ställer till det
Det är hemskt.......
Elisabeth
SD
Som Göteborgare är det här det svåraste valet någonsin. Få partier som ens i förhand säger sig respekterar folkviljan i en folkomröstning. Trotts all känns det som demokrati är det viktigaste vi har / hade ... Alla som motarbetade Rikstagens beslut om Folkinitiativ till folkomröstning känns ganska motiga sämst är hon som satte juristerna på jobbet att försöka stoppa GT namninsamling! Det mesta lutar åt att ingen av de stora etablerad ens uppfyller det viktigaste kravet att respektera våran demokrati. S med Hulten har fullständigt fördärvat allt förtroende och är symbolen för något som är otänkbart att rösta på Mins det hemska partiet NYDEMOKRATI som inte var rumsrena .... Upplevdes som ett stort hot av de etablerade proffsen Så småningom lyckades de knapra ihop ett partiprogram med 100 punkter ... Läste någon stans om att 96 av dessa punkter har genomförts ... senast var väl sänkt restaurang moms Tja det enda jag med säkerhet vet är att S absolut inte får min röst Hulten lär sitta med i partiets ledning också ...
SD och SVD går tvärbort här också. FI är heller inget parti som jag skulle offra mig på. Har dom några partifrågor över huvud taget?
09-09-2014, 11:59
CITAT (pejori @ 09-09-2014, 12:45)  SD och SVD går tvärbort här också. FI är heller inget parti som jag skulle offra mig på. Har dom några partifrågor över huvud taget? Frågor? Men i alla fall påståenden och ingen finansering. Krav har dom många..... I Göteborg är det svårt men vi röstade för en vecka sedan för att all valfläsk dom slänger in dom sista 2 veckorna kan man glömma, det gör i alla fall partierna själva
Oj, svårt val då det finns så många, men jag säger nog Moderaterna. För mig står de för en utveckling som leder till ökade klyftor, rasism, diskriminering och segregation.
ninnisky
09-09-2014, 15:35
Tänker inte rösta på FI, V, SD, S, MP och sedan får ni gissa resten.... och dessutom kommer jag att rösta nej till trängselskatt i Göteborg eftersom det finns outredda alternativ och kostnaderna ständigt ändras....
09-09-2014, 16:37
CITAT (ninnisky @ 09-09-2014, 16:35)  Tänker inte rösta på FI, V, SD, S, MP och sedan får ni gissa resten.... och dessutom kommer jag att rösta nej till trängselskatt i Göteborg eftersom det finns outredda alternativ och kostnaderna ständigt ändras....
malarmaster
09-09-2014, 17:03
jag är ju fritidspolitiker och partimedlem så jag vet hur min röst läggs men skulle jag vara obunden så är FI ett parti som går bort fett.totalt orealistiskt och Gudrun schymans "jämställdhet" omfattar bara kvinnor. Jag som tillhör ett parti som drivit jämställdhetsfrågor i 100 år känner inte igen den beskrivning av samhället hon ger,uppenbarligen inte heller väljarna utom de längst till vänster. Deras brist på politisk insikt och avsaknad av övrig politik,framförallt ekonomisk sådan gör detta parti lika orealistiskt som piratpartiet ( som nu försvunnit?) ulf
Halaj!
SD eller F!
kan inte bestämma mig vilken jag tycker mest illa om, åkesson, eller schyman.
//T
Jag kommer aldrig någonsin att rösta på v eller Fi Gita
zaaritha
12-09-2014, 20:13
SD!!
Bengalow
12-09-2014, 21:09
Ett parti där Carl Bildt ingår kommer absolut inte att få min röst! Han har snyltat på svenska skattebetalare länge nog...Dubbla löner, dubiösa aktieinnehav i Lundin Oil och ryska gasbolag. Nej, fy för den lede...
Fjortispower
13-09-2014, 15:00
Jag hade kunnat rösta på MP om det inte var för Romson! Vilken klimakteriekärring! Nu vet jag intr vem jag ska rösta på men Fridolin känner jag mest för...
Huggorm
13-09-2014, 15:24
CITAT (Fjortispower @ 13-09-2014, 16:00)  Jag hade kunnat rösta på MP om det inte var för Romson! Vilken klimakteriekärring! Nu vet jag intr vem jag ska rösta på men Fridolin känner jag mest för... Satsa på Göran Hägglund och Kristdemokraterna, det är aldrig fel med gammal fin disciplin och ordning och reda
Eva-Helene
13-09-2014, 17:29
SD och M kommer aldrig aldrig att få min röst, vad än som händer! SD för att de är ett inskränkt och människofientligt parti, M för att de endast ser till höginkomsttagarnas bästa (dit räknar jag alla som har en årsinkomst före avdrag som är 300 000 och högre). Jag säger som en del andra: läs partiprogrammen, välj det parti som ligger närmast dina egna värderingar.
Huggorm
13-09-2014, 17:37
CITAT (Eva-Helene @ 13-09-2014, 18:29)  SD och M kommer aldrig aldrig att få min röst, vad än som händer! SD för att de är ett inskränkt och människofientligt parti, M för att de endast ser till höginkomsttagarnas bästa (dit räknar jag alla som har en årsinkomst före avdrag som är 300 000 och högre). Det är ungefär där medellönen för förvärvsarbetande i Sverige ligger, så då har vi många "höginkomsttagare" här i landet.
Bengalow
13-09-2014, 17:53
Huggorm! Berätta det för en undersköterska...! Eller en anställd hos "Städ-Britta"!
Huggorm
13-09-2014, 18:12
CITAT (Bengalow @ 13-09-2014, 18:53)  Huggorm! Berätta det för en undersköterska...! Eller en anställd hos "Städ-Britta"! De vet nog redan att de ligger under medellönen. Förmodligen visste de att det skulle bli så redan innan de valde det yrket.
Bengalow
13-09-2014, 19:15
Din uppskattning av "medellön" är rena nojset. Men det är klart: Tar man en som tjänar 1 mille och en som tjänar 100 000, så blir ju medellönen 550000. Statistik enligt Mark Twain... I Sverige har löneskillnaden ökat mest i hela EU - tack vare din allians"regering" och deras infernaliska s.k. jobbsatsning. Nu slår det tillbaka, när långtidssjukskrivningarna ökar. Kan man tvinga en lam att gå ur sin säng och jobba? Nä, någon ny Jesus i form av Reinfeldt har vi inte sett...kanske Hägglund skulle göra ett försök! Han säger sig ha kontakter.
Jubbe063
13-09-2014, 19:26
CITAT (Bengalow @ 13-09-2014, 20:15)  Din uppskattning av "medellön" är rena nojset. Men det är klart: Tar man en som tjänar 1 mille och en som tjänar 100 000, så blir ju medellönen 550000. Statistik enligt Mark Twain... I Sverige har löneskillnaden ökat mest i hela EU - tack vare din allians"regering" och deras infernaliska s.k. jobbsatsning. Nu slår det tillbaka, när långtidssjukskrivningarna ökar. Kan man tvinga en lam att gå ur sin säng och jobba? Nä, någon ny Jesus i form av Reinfeldt har vi inte sett...kanske Hägglund skulle göra ett försök! Han säger sig ha kontakter. 300.000 kr är ju 25.000 kr i månaden, dvs en rätt normal lön som de flesta ligger på. På mitt jobb tjänar de "lågavlönade" administratörerna 26-28 tusen, receptionister och telefonister 22-26 tusen. Så antingen jobbar jag på det stället i skattefinansierade sektorn där mina arbetskamrater är ovanligt högavlönad eller så......
Bengalow
13-09-2014, 19:54
.
malarmaster
13-09-2014, 21:05
CITAT (Jubbe063 @ 13-09-2014, 20:26)  300.000 kr är ju 25.000 kr i månaden, dvs en rätt normal lön som de flesta ligger på. På mitt jobb tjänar de "lågavlönade" administratörerna 26-28 tusen, receptionister och telefonister 22-26 tusen.
Så antingen jobbar jag på det stället i skattefinansierade sektorn där mina arbetskamrater är ovanligt högavlönad eller så...... nej,25000 i månaden är inte så högavlönat,där ligger de flesta. Lite exempel hämtade från lönestatistik,heltidslöner utan ob-tillägg. Städare 21000(årslön 255000) vårdbiträde 24900 (300000)förskollärare 26000(315000)sjuksköterska 31000-33000(375000)Snickare 29000(350000). restaurangsektorn ligger lägst med start för ett köksbiträde 21000/mån. Alliansens jobbskatteavdrag har gett dessa yrkesgrupper 1 månadslön extra i skattesänkningar. Högavlönade har fått ytterst lite skattelättnader då jobbskatteavdraget trappas av ju mer du tjänar,reformen inriktar sig på låg och mellaninkomsttagare. ulf
*Stintan*
13-09-2014, 21:11
Det där låter som fantasilöner mina öron. Skulle sjuksköterskor plötsligt ha över 30000 i månaden t.ex.
Svenskarnsa Parti är väl det parti som kommer först i denna listan. Sen kommer Fi och SD, kan inte bestämma mig för vilka jag ogillar mest... V Mp S
Så kall TS lyda mitt råd är det Alliansen som gäller...
Oj då vilka bra löner vilket parti lovar bäst lägsta pension (=garantipension)?
Tror den ligger ganska långt från 25.000 kr i månaden?
Googlade och hittade på pensionsmyndigheten. "Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift"
malarmaster
13-09-2014, 21:33
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2014, 22:11)  Det där låter som fantasilöner mina öron. Skulle sjuksköterskor plötsligt ha över 30000 i månaden t.ex. jag tog statistik från arbetsförmedlingens dataregister.efter din kommentar kollade jag också med SCB med 2013 års lönenivå.2014 finns inte med än. de löner jag redovisat stämmer enl. scb,det som kan slå fel är att det är medellöner,dvs några har lite mindre,några lite mer i varje yrkesgrupp,det kan bero på individuella tillägg som respektive individ förhandlat sig fram till.En privatanställd sköterska har t.ex lite mer än en genomsnittlig landstingsanställd.Det beror oftast på att den privata vården erbjuder lite högre för att locka till sig de mest kompetenta. Ulf
*Stintan*
13-09-2014, 22:00
Medellönen för en sjuksköterska ligger strax under 25 000 i månaden. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke...kskoterska-1226Mera fakta. http://www.sjuksköterska.nu/ingangslon-som-sjukskoterska/Välkommen till verkligheten malarmaster! Trolla med siffroroch försköna är ju alliansens signum.
malarmaster
13-09-2014, 23:14
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2014, 23:00)  Medellönen för en sjuksköterska ligger strax under 25 000 i månaden. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke...kskoterska-1226Mera fakta. http://www.sjuksköterska.nu/ingangslon-som-sjukskoterska/Välkommen till verkligheten malarmaster! Trolla med siffroroch försköna är ju alliansens signum. ingångslöner kan du inte räkna,du måste räkna medellön annars blir statistiken fel. Jag litar helt på SCB statistik då ALLA löner rapporteras in dit av arbetsgivaren . När de dessutom stämmer med arbetsförmedlingens statistik på erbjudna löner vid anställningar så stämmer ju SCB:s statistik med arbetsförmedlingens,dvs de får de löner som erbjuds. Skulle vi bara räkna ingångslöner sjunker ju lönenivåerna rätt över.Vi kan ta ett ex från min bransch,jag har ju några anställda. Lönen för en målare i sista lärlingsåret är runt 135:- ,för en utlärd målare efter ung 4 år som lärling är lönen 162:- + ackordstillägg alt. individuellt tillägg. Hur skall du räkna ut medellönen här? Jo,som SCB,man tar inrapporterad lönesumma och dividerar den med antalet inrapporterade anställda. Medellönen blir då 26200:-,(enl.SCB) i verkligheten är ju lönen för den utlärde högre då lönen lär ligga runt 28000:- Snittlönen enl. Målarfacket är 170:- här i Kronoberg vilket ger 28500:-/månad. det är samma sak för sköterskor,en del jobbar bara deltid,en del jobbar bara nätter med OB-tillägg ,några får lite mer betalt av t.ex privatanställning osv.Du delar inrapporterad lönesumma med antalet anställda och får en medellön.Enl. SCB är denna siffra 31900-33300 beroende på vilken sorts sköterska du är. Sedan kan man ju diskutera hur det ser ut mot verkligheten men det var medellönen som började diskuteras. Ulf
*Stintan*
14-09-2014, 08:33
Som sagt så är dina siffror fantasisiffror. Typiskt moderater att försköna verkligheten. Men du vet ju bäst som vanligt. T.o.m. bättre än sjuksköterskorna och lärarna m.fl. själva. För att inte tala om hur många pensionärer har det. Att klyftorna ökat kanske du också förnekar. Liksom att fler och fler blir utförsäkrade och tvingas söka leva på försörjningsstöd.
malarmaster
14-09-2014, 08:41
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2014, 09:33)  Som sagt så är dina siffror fantasisiffror. Typiskt moderater att försköna verkligheten. Men du vet ju bäst som vanligt. T.o.m. bättre än sjuksköterskorna och lärarna m.fl. själva. För att inte tala om hur många pensionärer har det. Att klyftorna ökat kanske du också förnekar. Liksom att fler och fler blir utförsäkrade och tvingas söka leva på försörjningsstöd. jo,SCB har ju gjort sig kända för att ljuga. Men här ,Stintan är det nog så att du inte vill erkänna dina bristande kunskaper i vanlig ordning. Ulf PS.jag trodde vid detta laget att du visste att jag inte är moderat. DS
*Stintan*
14-09-2014, 10:00
SCB: gör statistik och statistik betyder inte att det är en sanning det vet både du och jag. Skriver inte om något jag saknar kunskaper om som vissa andra.
Ber om ursäkt att jag skrev moderater skulle ha skrivit alliansen (som jag gjorde i ett tidigare inlägg) istället.
Jubbe063
14-09-2014, 11:38
Nåja, oavsett SCBs och andras siffror. 300 000 kr per år är en inkomst som fler och fler uppnår. Medelinkomsten ökar stadigt i alla kommuner från 1991 och framåt. Även medianinkomsterna ökar stadigt. Se http://www.ekonomifakta.se Men med det sagt är det även lika sant att det blir ökade klyftor mellan de sim tjänar mest och de som tjänar minst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|