Full version: Deklarationshysteri
Bettson
Ibland när familjen frågar vad blir det till mat så får jag fullkomligt hjärnsläpp. Tycker att det är en återkommande rutin som är jobbig. Det känns ungefär som att ska ni ha mat idag igen, ni fick ju igår. Inspirationen tryter.

Fast man bara deklarerar en gång per år så är olustkänlan densamma. Ska vi deklarera i år igen.

Bäst vore Hasse Alfredssons förslag till deklaration.
A Hur mycket tjänade ni förra året?
B Hur mycket har ni kvar.
C skicka in det.
Enkelt och bra.

Fastän jag sysslar yrkesmässigt med deklarationer så är det nästan så man får tryck i bröstet av stress. Många drabbas av deklarationspaniken först sista veckan och då vill dom släppa all paniken hos mig.

Man deklarerar och dekarerar dag och natt. Konstigast av allt är att jag själv är likadan. Min egen deklaration har jag dumpat sista kvällen vid midnatt förr om åren.

Hur är det? Finns det flera med deklarationspanik? Vad oroar er i så fall?
Virgo
Numera måste man vara rik o ha en massa konstiga inkomster o utgifter för att man ska oroa sig för deklarationen. För många år sedan fick jag ständig påbackning från skattemyndigheten och då var ju panikångesten framme när de bruna kuverten kom från myndigheten. Men nu är det ju bara att sätta ett kryss så är allt klart, så jag sover lugnt numera. rolleyes.gif
lolo
Jag har som privatperson inte känt av någon panik än, men jag räknar med att den dyker upp mera frekvent när jag och sambon kommer att äga vår första villa tillsammans fr o m i höst! För att inte nämna ROTAVDRAGET som verkar återkomma enligt budgeten idag och då ska gälla fr o m idag...... smile.gif /Ann-Louise
Siri
Jo Bettson, jag vet vad du menar. Fast min kunde t.o.m. komma in någon dag för sent blink.gif men det var när jag hade företag. Ångest att sitta de sista dagarna med en hög med kvitton och fakturor,,,
Men nu är det enkelt, bara en namnteckning på heder och samvete. Nu kan man ju till och med deklarera per SMS,,
LindaA
Jag brukar tycka det är helt okej, jag har bara behövt titta att allt är okej och sedan kryssat! I år skall jag dock själv räkna ut fastighetsskatten, eftersom vi köpte villa förra året och alltså inte har ägt den hela året... men det ordnar sig nog!

CITAT
För att inte nämna ROTAVDRAGET som verkar återkomma enligt budgeten idag och då ska gälla fr o m idag......  /Ann-Louise

...det var ju passande på det här forumet.... tongue.gif biggrin.gif tongue.gif
...kan man dra av ogräs kanske....?? tongue.gif
nilla
Jodå, absolut deklarationsångest här.
I år känns det ganska bra dock, har lämnat iväg den till en varmt rekommenderad hjälp som gjorde den klart snabbt och i tid!!!! Ska plocka upp den senare idag.
Väl spenderade pengar att låta ett proffs sköta det, förhoppningsvis visar det sej på resultatet (har småföretag)

Gunilla
renate
Numera gör jag min deklaration via nätet,enkelt och bra.Särbon lämnar in sin till banken han har skog.Ångest?nej inte nu längre,jag går igenom uppgifterena och kollar om allt är korrekt sen-ferdig. rolleyes.gif
Renate
lolo
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Haha, det var roligt, LindaA! Dra av ogräs, ja, det kanske man skulle prova göra? laugh.gif laugh.gif laugh.gif /Ann-Louise
Copycat
F.o.m. i år skall det tydligen gå att deklarera via SMS ! huh.gif unsure.gif tongue.gif
yla
enkelt o smärtfritt på nätet,ett klick o så klart
fast kasnke skulle dragit av lite rötter thihi

det ena som stör mej lite är att dom inte kan dra rätt skatt när dom vet allt om mina inkomster,så får jag alltid restskatt på en tusenlapp
mycket dumt mad.gif

men ingen ångest iallafall smile.gif
Bettson
Ja det är väl lite skillnad om man är löntagare eller har företag. Har man företag så ska man absolut ta proffhjälp som nilla gör. Rekordet är en kund som deklarerat själv. Så skulle hon kosta på sig att ta hjälp. När jag kontrollerade kundens förra deklaration så såg jag att misstag hade begåtts. Det slutade med att jag rev upp fem taxeringar och kunden fick 135 000 tillbaka. Dessutom ingen restskatt i år. Det finns så många fallgropar att ramla i när man deklarerar företag.

I sådana fall så skulle man hellre vilja ha hittelön än timtaxa.... tongue.gif

Det kan bli fel i alla fall även om man är löntagare. Många skriver på alldeles för lättvindigt och skickar in. Det kan faktiskt vara fel. Arbetsgivaren hade lämnat fel kontrolluppgift på min sista arbetsplats. Hade man inte hängt med och kollat så hade det kostat mig fyratusen kronor. Så kolla era uppgifter innan ni skriver på.
Tommy
135000 tillbaks vill jag oxå ha. Då skulle jag ha köpt ett playstation 2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon