Ehan
Skulle vilja ha tips på bra marktäckare. Vilken är era favoriter?
Gröna mormor
Min favorit är skuggröna, men jag har även vintergröna och murgröna.
Ehan
tack, tack! Kanske murgröna kan bli fint i en brant slänt?

Tipsa gärna om fler favoriter!
vanjalarsa
Jag tycker ormöga. Fin blomning och tätt bladverk
mvh vanjalarsa

glömde.... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Beror ju helt vad man ska ha dem till? Skugga och täcka mot ogräs eller vara ett fint rensat och vackert område?
Eva i Skåne
myskmadra
EKLO
Trädgårdsnäva Rozanna eller Johnson. Blomning hur länge som helst m vackert blått.
Ehan
[attachment=81986:Myskmandra.jpg]Myskmandra ser väldigt fin ut.

[attachment=81988:Orm_ga.jpg]Och här är ormöga (är lite nybörjare så var tvungen att kolla upp hur era förslag ser ut - kanske kan vara fler än jag som inte vet :-) )
Ehan
Kerstin! De behövs här både för att hindra ogräs + att det är ett ganska skuggigt område (med sol på morgon och till något efter lunch - därefter i princip skugga.
Ally
Flocknäva!
Även grönt på vintern, och ogräs har ingen chans.
Jag har 'Biokovo' i en skuggig slänt, som blommar med ljus rosa blommor på våren/tidig sommar.
jamieblue
Jag tycker också att flocknävan är svåröverträffad när man vill ha något som ska hålla ogräs borta och kunna växa i skugga. Jag har dock inte liten flocknäva (Geranium cantabrigiense) som Ally har, utan "vanliga" flocknävan (Geranium macrorrhizum). Den håller t.o.m. kirskålen stången. Jag skulle dock inte släppa in den i en finrabatt.
vanjalarsa
jag tycker att Ormöga är oslagbart. just i skuggiga lägen. tät blir den också. inte många ogräs som orkar igenom..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
nykomling
CITAT (Ehan @ 07-09-2014, 11:12) *
Skulle vilja ha tips på bra marktäckare. Vilken är era favoriter?

rödbladig revsuga
hs04290
Min vackraste marktäckare är hasselört! Vackra runda blanka blad!!!! Den tar lite tid innan den täcker, men sen...
Helena

Annars finns rosenplister, revsuga, myskmadra, jättedaggkåpa, nävor, skuggbräcka, penningblad...
Ehan
Tack för alla bra svar! Har nappat på nästan alla era tips och planterat både murgröna, hasselört, flocknäva (Geranium cantabrigiense), trädgårdsnäva Rozanna, penningblad (som jag drog upp på landet där det växer som ogräs och blev inte marktäckare utan hamnade i en liten skreva i berget ovan)….nu får vi se nästa år hur det tar sig :-)

Hittills är kanske Hasselörten en favorit för de vackra bladens skull, men än så länge är den väldigt liten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon