Ehan
Någon som har tips på en bra marktäckande ros, gärna med fyllda blommor, frodigt bladverk och god doft?
Kajsa
I din profil står inte vilken zon du bor i ?
Här är en del förslag, jag bor i zon 3 - 4, doften får du kanske inte ta för hårt på

Swany, zon 4 ros, blir bred, ca 80 cm. Mest vit.

Poulsen rosor har en stor serie av Cover rosor, av dom finns många du kan ha, här en del

Bright Cover, blir bara 50 cm, lite ömtålig, frös bort kalla vintrarna här.

Golden Eye Cover, frös bort i min zon

White Cover, den har jag haft länge, 50 - 60 cm

Sweet Cover, haft den en massa år, 50 - 70 cm

Du kan kika lite i mitt album/Miniatyrrosor

The Fairy, den blir låg och 1.20 bred, fryser aldrig bort här, en pärla, utan doft, men den har så många andra fördelar, blommar alltid, billig om man ska ha många rosor.

Gå in på www.rosenposten.dk
där hittar du mycket du kan ha
Ehan
Tack för jättebra tips Kajsa! De två översta är precis i min smak, ser mycket fina ut! Jag bor i zon 3 (men misstänker att kanske vår trädgård som ligger högt uppe på ett berg, lite skyddat & nära vatten skulle kunna vara zon 2 - men inte säker).

Vågar man plantera rosor nu? Har haft någon natt med minusgrader men annars är det fortfarande ca 14-15 grader på dagarna. Min bästa plantskola i närheten har 50% och fortfarande en hel del kvar….
Aqvakul
Visst vågar du plantera nu! 50 % är ett utmärkt argument!
Bassam

Hej

Man kan plantera om jorden är inte frusit, för att under plantering från kruka växter är inte skada special rötter.

H.Bassam
Ehan
Då blir det en tur idag för att kolla efter Swany & Bright cover (eller liknande) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon