|
Finn Klematis
07-09-2014, 11:39
[attachment=81972:Elsa_Sp_th.png] Klippgrupp 2 Säljes även som Xerxes
[attachment=81973:Emila_Plater.png] Klippgrupp 3
[attachment=81974:Entel.png] Klippgrupp 3
[attachment=81975:Etoile_Violette.png] Klipprupp 3
Bra sorter Finn, har dom utom Elsa Späth, dom andra kommer snällt igen varje år och blir stora med en massa rankor. Nu har dom flesta blommat över här, bara enstaka kvar.
strandskatan
08-09-2014, 20:27
Kul du fortsätter med klematisbilderna! Jag har ingen av de du visar här, särskilt förtjust blev jag i Entel.
 Entel, viticella, klipper ner den sen höst, blir ca 3 m.
strandskatan
17-09-2014, 06:01
Fin bild, Kajsa! Jag skulle gärna ha fler klematis, men jag har problem med det där att de måste ha något att klättra på, jag är dålig på att hitta bra lösningar. En stackars Ville de Lyon har hittills bara fått en bambukäpp som den desperat snurrar sig runt - den har blommat jättebra men så kan den ju inte ha det! Här är i alla fall en som inte behöver stöd, heracleifolian Eclipse, näpen och senblommande, ska visst klippas ner men det har jag aldrig gjort.
Dom bästa stöden och billigast gör man själv med armeringsjärn, man köper en matta och rullar höga stöd, det har vi till många klätterrosor och klematis, rutorna i järnet blir många fästpunkter för rankorna. köp en kraftig bultsax för man bör vika in ändarna så man inte skär sig, om du har make eller pojkvän som kan hjälpa till. Kolla runt i mina album/ Klätterrosor och album/Klematis där finns bilder. På dom stora rundlarna vi gjort har jag både klätterrosor och klematis i samma burar, det blir vackert.  Här en rosbur för då en liten Honungsros, men till en klematis räcker det med en hälften så bred, men jag vill bara visa hur dom ser ut. Till vänster ser du hur man böjer in ändarna.
jamieblue
23-09-2014, 12:54
CITAT (Kajsa @ 23-09-2014, 13:09)  Dom bästa stöden och billigast gör man själv med armeringsjärn, man köper en matta och rullar höga stöd, det har vi till många klätterrosor och klematis, rutorna i järnet blir många fästpunkter för rankorna. köp en kraftig bultsax för man bör vika in ändarna så man inte skär sig, om du har make eller pojkvän som kan hjälpa till. Kolla runt i mina album/ Klätterrosor och album/Klematis där finns bilder. På dom stora rundlarna vi gjort har jag både klätterrosor och klematis i samma burar, det blir vackert.  Här en rosbur för då en liten Honungsros, men till en klematis räcker det med en hälften så bred, men jag vill bara visa hur dom ser ut. Till vänster ser du hur man böjer in ändarna. Superfint, blev sugen på en rosbur
Solvillan
23-09-2014, 15:48
Lite sent kanske - och lite banalt med Jackmani kanske. Men eftersom det är min första Klematis så är jag ändå rätt stolt över att den blev så fin. Och trätornet är nytt för året.
strandskatan
23-09-2014, 16:53
Ja, vad bra med runda burar, Kajsa - jag har bara tänkt i platta mattor och det blir ju svårt att få till snyggt både om de får tå kors och tvärs i trädgården eller om alla står i samma riktning. Men hur fäster du dem i marken?
strandskatan
23-09-2014, 16:58
CITAT (Solvillan @ 23-09-2014, 16:48)  Lite sent kanske - och lite banalt med Jackmani kanske. Men eftersom det är min första Klematis så är jag ändå rätt stolt över att den blev så fin. Och trätornet är nytt för året. Jackmanni var min första klematis också - fast det var i vårt förra hus. Om den räknas för "banal" och vanlig, så har den väl blivit vanlig och banal för att den är så snygg! Jag saknar min, jag tror jag skaffar en ny och planterar i ett Kajsa-torn.
CITAT (strandskatan @ 23-09-2014, 17:53)  Ja, vad bra med runda burar, Kajsa - jag har bara tänkt i platta mattor och det blir ju svårt att få till snyggt både om de får tå kors och tvärs i trädgården eller om alla står i samma riktning. Men hur fäster du dem i marken? Jo du klipper upp rutorna nertill en bit så du kan köra ner järnen i jorden, ingen av våra stöd har lutat efter oväder.
strandskatan
24-09-2014, 14:54
Tack snälla Kajsa! Det verkar ju enkelt oh behändigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|