ludberg
07-09-2014, 13:49
Hej!
Jag ska plantera slån på ett par olika ställen så jag beställde lite frön som jag precis fått hem. Nu har jag sprungit på ordet stratifiera och har väl ungefär vad som menas, dvs att fröet måste vakna till liv genom temperaturförändringar.
Som jag förstår det kan jag lägga frön tillsammans med fuktig jord i en plastpåse och sedan förvara detta i kylen. Efter ett par månader ska de börja gro varefter jag kan ta ut dem och plantera i en kruka.
Mina funderingar är när det är dags att lägga dem i kylen för att jag ska tajma utplanteringen i vår?
Kan jag lägga dem i kylen redan nu eller ska jag vänta ett par månader?
Om jag istället för att lägga dem i kylen och siktar på att ha dem ute under vintern, vad ska jag tänka på då?
Slutligen: vad gör jag när fröet har börjat gro? Kan jag peta ner det i en kruka och sätta krukan ute i jorden där jag vill ha min buske?
/Anders
Huggorm
07-09-2014, 14:38
Du kan lägga det i kylskåpet redan nu, helst i grönsaksfacket där det är lite kallare. Det bör inte vara över 5 grader. Så småningom kan du ta ut fröna ur kylen och stoppa dom i jord. Sedan kan det ta några dagar till flera veckor eller ännu längre innan fröna gror. Vissa frön kan skapa en grodd redan i kylskåpet och då måste man vara väldigt försiktig när man planterar så den inte skadas.
Skall du ha krukan ute under vintern bör du gräva ned den den och lägga löv över. Processen är inte igång när fröna är djupfrysta så då kommer det inte igång förrän till våren när det börjar töa. Men lägger du isolerande löv över så brukar temperaturen hålla sig ganska lagom. Det är ju så det fungerar i naturen, en fågel äter bären och fröet hamnar så småningom på marken. Sedan kommer hösten och löven faller ovanpå fröet och skapar den perfekta övervintringsmiljön.
kerstin z5-6
07-09-2014, 16:06
Fröna bör kylas 6-18 veckor beroende på fröslag
Hej
Sedan kan det ta några dagar till flera veckor , tiden beror på sorter som följer frö förpackning information.
N. Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.