Hej alla kloka
Köpte perennfrö på Impecta för tidig o sen höstsådd. Sådde för ngn vecka sedan de tidiga i 8 cm krukor, satt i pallkrage. Vissa har redan grott- kanon! Men! Inser nu att jag nog läst fel när jag googlat tips- det står överallt att man kunde ha flera frön i varje kruka- så det gjorde jag. Men det har nog blivit alldeles för många i varje

. Säkert 20 st i vissa. Ska jag gallra? Och i så fall när? Vänta till våren? Eller nu på hösten om de kommer upp lite mer?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Jessica
kerstin z5-6
07-09-2014, 16:09
Nej perenner ska inte gallras-med en liten sillgaffel tar du upp plantorna en och en-omplanterar i större krukor, så de kan utveckla större rotsystem-6-8 cm kruka / planta. Dessa krukor + de ännu icke grodda gräver du ner i sand , pallkrage eller liknande under hösten-Till våren kan de planteras ut. Antagligen kommer endast ett fåtal att komma redan nu-i så fall kan du göra hela den proceduren med utskolning till våren.
Tack Kerstin!
kerstin z5-6
07-09-2014, 21:21
Var så lite så

Vad har du sått?
rootsys6
17-02-2015, 05:56
såg ett klipp på youtube en som sådde juglans nigra, då tog han bara valnötterna direkt med fruktkött och allt och stoppade ner 1-2inch i jorden på hösten. De grodde sedan på våren...kanske vore något att testa med lite fiberväv, eller plast över etc för att få upp värmen lite i jorden?
kerstin z5-6
04-03-2015, 09:49
Fast anledningen till att man ställer vissa fröer ute är ju att bryta frövilan med kyla.
Hej
Jag tycker om att man sår många fröar för att man ta bort svaga och sjuka o behåller som är starka o friska, plus man kan planterar på de som är mera, på platser som fick några, för att göra balans, du kan göra nu.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.