Full version: Anlägga en äng
lasen
Jag har en liten plan på att anlägga en äng, fröerna är köpte om jag skulle helst vilja få ut de nu i höst.
Jag har grävt en del i trädgården som bara bestod sv gräsmatta så alla tuvor har jag lagt på hög och gjort en liten kulle, tanken är att de skulle bli lite mer kuperat.

Det jag nu undrar: där blir otroligt snabbt o mycket ogräs bland i denna kulle, hade en tanke om man kunde täcka denna med t.ex ett par blad tidningspapper och sen iväg o köpa kompostjord och lägga ovanpå, då borde väl fröna ta sig och bilda så pass mycket rötter till nästa år innan pappret hinner förmultna så de konkurrerar ut en del av ogräset?

Har jag helt fel?

//Kristian
EKLO
Hej,

Ängar ska ha MYCKET näringsfattig jord, så du ska absolut inte tillsätta kompost. Men det där med tidningar kan nog funka, näringsfattig jord över dem i så fall.
Sen kan man ju undra vad det blir för slags äng där du bor - solig eller halvskuggig, torr eller fuktig... Det finns en massa roliga artiklar om att anlägga ängar - sök runt lite. (Det är inte så lätt, men man måste ju försöka! Håller själv på att "svälta ut" en bit mark på min naturtomt, slår det höga gräset två ggr/år och tar bort gräset direkt för att inte göda jorden. Har hållit på med det i 4 år, och några ängsarter har nu börjat dyka upp.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon