Gröna mormor
Jag fick en gammal klängros av min dotter och svärson som dom inte ville ha i sin trädgård. Den var stor när jag fick den och vissnade ner, så jag klippte ner den rejält. Efter beskrivning och en närbild fick jag här på forumet beskedet att det var en honungsros. Nu undrar jag om det inte är ett rotskott och således en vildros. Den växer så det knakar och har nu mängder av röd fröställningar.
kerstin z5-6
Rosa canina , ett underlag antagligen.Dvs ett icke äkta rotskott.
Kajsa
Det kan kanske vara Rosa helenae, arten, vildrosen. Även rosen Aksel Olsen har enkla blommor, från helenae gruppen. I boken " Rosor för nordiska trädgårdar " finns en bild på vildrosen, arten med enkla blommor, får många orangeröda nypon, 4 - 6 m hög. Blomklasar med 20 - 50 blommor, enligt boken. Sök bilder på Google.

Dock den liknar också rosor man kan få upp som används som ympunderlag till många rosor, tex canina ?

Har själv Hybrida, fylld honungsros, det är den vanliga
kerstin z5-6
Rosa helenae har runda nypon i kluster medan canina har avlånga som på TS bild.
Gröna mormor
När jag googlar på Rosa Helena så stämmer det inte med varken blommorna eller växtsättet. Min ros har nu klättrat upp i grannens träd säkert 5-6 m. Blomningstiden är väldigt kort och det doftar inte alls så starkt som alla skriver.
kerstin z5-6
En canina nästan 100 % säker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon