öland4ever
Jag har en vindruvsstock med blå bär som är ca 10 år gammal och som står mot en södervägg på Öland. Har varit väldigt försiktig med att beskära den på grund av bristande kunskaper i beskärning. Problemet är att stocken blivit MONSTERSTOR - säkert 3 - 4 meter hög med en omkrets på kanska 8 meter. Den har mängder, mängder med klasar men problemet är att druvorna är pyttesmå. Så det är ingenting att äta. Alternativet är att bara lägga dom på komposten vilket är synd.

Men nu har jag tänkt att försöka göra vin på dom. Kan säkert plocka 20 liter druvor på stocken. Troligen mer. Vill minnas att druvorna ska vara övermogna vid vintillverkning dvs druvornas kärnor ska vara bruna och INTE gröna som de är idag. Och här kommer min fråga - för att druvorna ska få så mycket ljus som möjligt är det lämpligt att plocka bort alla blad på stocken så att allt ljus (sol) kan komma druvorna tillgodo?
Huggorm
Du borde gallra mellan klasarna, så satsar plantan mer kraft på de återstående bären så de kan växa sig större. Sedan kan en korrekt utförd beskärning också göra gott på fruktsättningen.
RibesRubusVitis
Instämmer med ovanstående, plus detta tillägg: Allt ljus kommer druvorna tillgodo genom bladen. Det är bara under de sista veckorna före skörd som det kan vara idé att plocka bort just de blad som skymmer själva druvklasarna. På så vis ökar sockerhalten ytterligare, vilket underlättar vinjäsning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon