kerstin z5-6
Enstaka frågor under en hel vecka, sällan något nytt? Beror detta på att folk är rädda för virus eller vad ?
Trist hursom...
Natur liv
Säkert flera orsaker. Själv har jag fullt upp på jobbet så här i terminsstarten, men det lugnar sig så småningom. Dessutom ser odla-sidan mysko ut, i alla fall på min dator. Huller om buller på något vis, jag får skrolla mycket för att hitta vad jag söker. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt det. Kan man få virus som bara drabbar en sida? Andra sidor jag är inne på ser ut som vanligt.

Hoppas att det blir liv på forumet igen. Jag gillar odla.nu.
jaj-51
Hej.
Inte så konstigt odla.nu fungerar dåligt med bilder om det ens fungerar.
Några felmedelande finns, men tyvärr ofta inte ens det, bara en vit skärmläsare.

Funktionen att länka från "andra" är också mycket begränsad.
Vanligen kommer ett felmedelande typ dynamiska länkar ...

Har skrivit om det några gånger de senaste åren men inget märkbart har hänt, bara en massa jobb för att verifiera att odla.nu är problemet och inte min dator eller webläsaren.

Själv tyckte jag odla.nu var kul och bidrog gärna med lite kul.
Känslan är att forumet på sikt skall få självdö.

Jag tror detta är en medveten strategi att avveckla forumet och enbart satsa på den kommersiella försäljningen.

Reklamintäkterna på forumet är väl inte värt kostnaderna att låta odla.nu utvecklas och leva vidare.

Det finns bra fungerande forum ex Facebook med enkel hantering av bilder som dessutom fungerar yahoo.gif
Facebook är jättebra lätt med bilder lite ovant i början, fungerar och strular inte.
Tar väl lite tid att lära för att få till det snyggt.
fvd
Jag tror också att det är så intresset från Odlas personal /ägare är 0 det får inte kosta något ! Sidan är hur gammalmodig och tungrodd som helst bara en sådan sak som att man måste logga in 10 ggr om dagen är ju unik. Forumvärdar m fl lyser med sin frånvaro enda gången man hör något från Odla handlar det om försäljning,

Jag tror också att det är så intresset från Odlas personal /ägare är 0 det får inte kosta något ! Sidan är hur gammalmodig och tungrodd som helst bara en sådan sak som att man måste logga in 10 ggr om dagen är ju unik. Forumvärdar m fl lyser med sin frånvaro enda gången man hör något från Odla handlar det om försäljning,
Eva i Skåne
Tyvärr har jag precis samma känningar som jaj-51 och fvd och samma problem med röda varningar istället för att trådarna öppnas thumbdown.gif

CITAT (jaj-51 @ 13-09-2014, 07:43) *
Själv tyckte jag odla.nu var kul och bidrog gärna med lite kul.
Känslan är att forumet på sikt skall få självdö.

Jag tror detta är en medveten strategi att avveckla forumet och enbart satsa på den kommersiella försäljningen.

Reklamintäkterna på forumet är väl inte värt kostnaderna att låta odla.nu utvecklas och leva vidare.

Det finns bra fungerande forum ex Facebook med enkel hantering av bilder som dessutom fungerar yahoo.gif
Facebook är jättebra lätt med bilder lite ovant i början, fungerar och strular inte.
Tar väl lite tid att lära för att få till det snyggt.

CITAT (fvd @ 13-09-2014, 08:44) *

Gossen Ruda
Jag har inga problem med själva forumet, allt fungerar. Utom att jag ramlar ur inloggningen då och då.
malarmaster
är nog så att andra trädgårdssajter är intressantare. Med minskat intresse från alla medför det också att svarsfrekvensen på frågor minskar och då söker man sig till sidor med mer liv.
Men det stora tappet var nog när man i princip modererade bort småprats politiska avdelning.Massa medlemmar försvann och därmed också frågeställningarna.
Detta valet har ju i princip inte diskuterats alls på odla. Inläggen är få.
Själv går jag sällan in på odla då jag upplever att här händer inget,det finns roligare sajter med mer liv och lite fajt i.
odla kommer att självdö,ju mindre besökare desto mindre reklamintäkter,desto mindre intresse från ägaren att hålla det vid liv.
ett forum med bara trädgårdsfrågor funkar bara om det finns mångaaktiva medlemmar,jag upplever det som att många lämnat odla även på trädgårdssidorna,hänger givetvis ihop med att skriver man på småprat så läser och skriver man även i andra trådar. ulf
fvd
Vilka fler trädgårdssidor finns det jag känner bara till Aot har ni tips ??
Huggorm
CITAT (fvd @ 14-09-2014, 13:09) *
Vilka fler trädgårdssidor finns det jag känner bara till Aot har ni tips ??

Facebook.
Jubbe063
Har inga problem. Småprat har blivid väldigt lugn, men det är väl bra. Men nog pågår diskussion kring växter o trädgård
Ålgryte
För en vecka sedan skrev jag och föreslog att fototävlingen som avslutades för över ett år sedan kunde flyttas - allt för att visa att odla.nu är ett aktuellt och levande forum.

Tävlingen ligger dock fortfarande kvar....

När jag tittar på en websida som inte är uppdaterad gör jag bedömningen att den inte är viktig = inget att lägga tid eller arbete på. Så känns odla.nu sedan i våras! Sorgligt tycker jag som inte har Facebook, och har fått myyycket hjälp av er odlaiter!
fvd
FB är ingen trädgårdssida hur hittar man dem ?
kerstin z5-6
Fb är helt värdelöst för mej, dels vill jag absolut inte använda FB då jag inte är det minsta intresserad av att mina gy elever ska kunna se varenda ev you tube klipp jag tittat på etc etc. De är de enda trädgårds sidorna där bestående av grupper där, som man ska ansöka om medlemskap i. Gör man det kan man lätt bli utesluten om de som äger" gruppen inte gillar dina svar-tex om du påstår att svaret, deras .. inte stämmer.

Men hurusom kan jag inte vara där , vill inte och jag vill ha en forumkonversation om växtfrågor. Inte vara någon satellit på FB
ingmet
Jag trivs med Odla.nu. FB är inget för mig heller..tycker inte om det forumet alls. AoT är rörig. Däremot har min närvaro här på Odla varit fläckvis pga hektiskt arbetsliv..och mycket trädgård (=lite tv, ipad&pc).. Så..jag stannar tills den dör kompiskram.gif
Natur liv
CITAT (ingmet @ 15-09-2014, 21:44) *
Jag trivs med Odla.nu. FB är inget för mig heller..tycker inte om det forumet alls. AoT är rörig. Däremot har min närvaro här på Odla varit fläckvis pga hektiskt arbetsliv..och mycket trädgård (=lite tv, ipad&pc).. Så..jag stannar tills den dör kompiskram.gif

Typ samma här. Jag stannar så länge det händer någonting här. Jag trivs här, även om jag just nu har vissa tekniska problem.
strandskatan
Jag har varit dålig på att skriva ett tag, men det beror inte på Odla utan på att jag fått ny dator med nytt program och inte fattat bildhanteringen förrän nu! Allt var bättre med min gamla dator - utom då förstås att den inte fungerade längre! (Köpt ny tvättmaskin också - och samma kommentar gäller även där!)
skånepåg
Jag tycker mest framsidan blev rörig med först svårhittad gardinknapp att hitta till forumet som nu öppnas i ny flik och största delen av forumet har raderats så mindre trådar i bara trädgårds trådarna jag nu ville kolla i för hitta inspiration och tips om blommor att odla.
Facebook visar inte varje youtube video ni ser på eller vad som helst bara vad man delar och man kan göra allt hur privat man vill, enklast att skapa listor för alla olika vänner och välja vilken lista man vill dela vad för.
Här bara lite som jag odlat i år, jag har fullt upp med allt möjligt så sällan jag tittar in här förutom till vinterläsning smile.gif
Plantorna har utvecklats mycket mer och har mycket mer på väg som bara minst 50st lavendel som ska omringa stugan och mycket annat som kommer utvecklas fullt ut till nästa år bara snygga till krukorna (spannarna) lite med olika klätterväxter och mer samplanteringar i plåtbaljor kanske. wink.gif
Skulle tagit fler bilder än detta lilla men nu är det mesta inplastat för övervintring eller är inomhus....
fvd
Det ser väldigt frodigt och spännande ungefär som hemma hos mig. Jag har för lite tid till odling men kan inte låta bli ändå lavendel blir det förhoppningsvis för mig innan vintern också.
jaj-51
Hej skånepåg.
Hur "fixar" du Lavendel plantorna? sticklingar, fröer, plantor?
Vilken sort valde du?
Har också behov av många ...
skånepåg
Det är en vanlig lavendel "Lavandula Angustfolia" som såtts från frö och tittar upp i flera krukor hela tiden så satt de flesta 2st i var kruka inomhus för växa till sig och inte dö av kylan som nog kommer hamna i några balkonglådor här och där och andra krukor i vår, luktar kanel om dem tillsammans med lite andra växter överallt. tummenupp.gif
kerstin z5-6
Ja skåne jag vet allt detta , men jag orkar inte blocka allt och det finns ett obehag med det med. Dessutom ser jag inte vitsen med att gå in på en grupp med 40 deltagare i avdelning trädgård ..
Nej hatar FB
Eva i Skåne
Kul att se dina odlingar Skånepåg. Vad är det med de stora bladen på nedersta bilden?
Trivs du bra i ditt hus?
skånepåg
CITAT (Eva i Skåne @ 19-09-2014, 07:56) *
Kul att se dina odlingar Skånepåg. Vad är det med de stora bladen på nedersta bilden?
Trivs du bra i ditt hus?

Det är Eldhjulträd, en liten utmaning som söderhavsträd att se hur länge jag får de att överleva och kanske blomma flirting.gif
Jodå självklart tummenupp.gif
Eva i Skåne
Spännande växt! Du måste hålla oss underrättade om du klarar att få den i blom. Jag har aldrig sett nån sån.
Ally
Jag tittar in på odla regelbundet, mer på vintern än på sommaren.
Jag har märkt att det har inte varit så mycket nya inlägg, men kanske för att det har varit fint trädgårdsväder?

Tycker också att AoT är rörigt.

Jag laddar odla sajten genom att börja skriva "forum.odla.nu" i adressfälten, det brukar bli första val med bara "f".
skånepåg
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2014, 12:07) *
Spännande växt! Du måste hålla oss underrättade om du klarar att få den i blom. Jag har aldrig sett nån sån.

Växer som Ek och ser ut som en och tar nog (några) år innan dess, där är de knappt 1 år gamla, lite för torrt/varmt så ska flytta de till ett fönster behöver möblera om lite ändå bland allt.
Lite kryddkarlbergare och en blommande Peyote är med ovanligt och lite annat tummenupp.gif
Piccante
Med alla förändringar kommer nya saker man kanske gillar eller ogillar. Jag går numera aldrig in på odlas startsida utan har bokmärkt forumet. Även om jag har Adblock vilket stänger av mycket av all störande reklam så händer det att jag pausar den ibland för att kunna läsa vissa sajter och går man in på odla så kommer alltid pop-up rutan med frågan om att prenumerera på nyhetsmailen, vilket jag fyllt i med både min nya och gamla e-post. Men det kommer alltid massa pop-up som blockera rutan och reklam som inte intresserar mig.
Sedan en tid tillbaka ser sidhuvudet konstigt ut där bilden/ loggan blivit dubbel och jag som aldrig haft problemet innan loggas plötsligt ut ganska ofta från sajten. Blir lite trött på tekniskt strul och kommersialiseringen.
skogstroll
Jag tror att odla behöver ett mobilanpassat forum. Då skulle i alla fall jag skriva mer... Och att jag inte längre kan bifoga bilder från datorn är en helt klart avtändande faktor! Då måste man strula med album... Det verkar inte som att man kan påverka tidigare bilder man lagt till från datorn... Ska man ha en ny profil då eller?
MB1965
Har inte var aktiv på,ett tag, men nog är forumet svårt att hitta, inte så välbesökt längre. Fb mfl sociala medier tar över en del

Känns som att ägarna gör en missbedömning när de narginaliserar forumet, att ha trafik till sajten borde vara en prioritet, mer trafik ger högre googlerankning, fler besökare o kunder
hs04290
Jag gillar odla!
Jag vill veta vad Kerstin tycker. Och Åsa i Mälardalen. Med flera!!!
Jag vill kunna hjälpa andra. Tipsa och inspirera.
FB tar död på mig. Odla besöker jag när jag vill, har tid med det.
FB är fullständigt oöverskådligt!
Och, jag har inte fyllt 50 än.
Heja odla!

Och, fast datorer inte riktigt är min grej, jag bara har ADSL så har Odla alltid fungerat!
jaj-51
Skit försökte med ladda upp en bild igen, hoppades att Firefox skulle vara lösningen ...
Men tyvärr som vanligt ODLA.NU belönar mig med en helt vit webbsida meningslöst ...

rotfl.gif thumbdown.gif
kerstin z5-6
CITAT (hs04290 @ 13-10-2014, 21:14) *
Jag gillar odla!
Heja odla!

Och, fast datorer inte riktigt är min grej, jag bara har ADSL så har Odla alltid fungerat!

Jag tycker en massa därav inlägget, jag är döless på Facebook, Ser jag nu frasen:-NU!!!gymmet/fiket, stan,på en enda blogg-kan vara annat, som NU-TILL med... till spyr jag.

Bästaste" och övriga bloggtillrop i sedvanligt infantilt barnspråk är för mej väldigt osmakligt.
Jakten på mer följare är lika oattraktiv.Samt svaren.

FB-ej intresserad av enstaka diskussioner med enstaka personer eller ännu värre slutna grupper av -sk"intresserade" där okunskap råder och kunskap trycks ner. BLÄÄÄ
Älskar forumformen men..Den verkar dö

Stannar , men undrar.
Anki på Öland
CITAT (jaj-51 @ 14-10-2014, 20:57) *
Skit försökte med ladda upp en bild igen, hoppades att Firefox skulle vara lösningen ...
Men tyvärr som vanligt ODLA.NU belönar mig med en helt vit webbsida meningslöst ...

rotfl.gif thumbdown.gif

Jag funderar om det kanske är du som gör fel.... att det är problemet för dig. Börjar du med "välj fil" längst ner till höger i svarsrutan? Sen "ladda upp" och till sist till vänster nere i rutan "hantera uppskickade filer"??
jaj-51
CITAT (Anki på Öland @ 18-10-2014, 23:00) *
Jag funderar om det kanske är du som gör fel.... att det är problemet för dig. Börjar du med "välj fil" längst ner till höger i svarsrutan? Sen "ladda upp" och till sist till vänster nere i rutan "hantera uppskickade filer"??

Tror inte att jag gör fel.
Jag gör som du beskriver och odla.nu tycks ta emot något men det blir inga bilder att hantera!
Det var längesen det fungerade ....

Titta in i mina album ... fans en tid när det funkade att lägga in foto i albumen och bifoga bilder i trådar.

Men vist kan det ha tillkommit någon "knorr" på ODLA.Nu som jag inte fattar confused.gif

Om jag laddar upp en förstora bild så funkar ODLA.NU perfekt med ett felmeddelande och kasserar bilden som förväntat.
Trädgårdsforumet hos tidningen Allt Om trädgård fixar till bilden på samma sätt som de stora levande sajterna som ex FB och Instagram.

P.S.
Det är bara ODLA.Nu jag har problem att ladda upp bilder till sleeping.gif

Dessutom har jag tröttnat på att försöka fixa till en länk så bilden visas direkt i tråden.
ODLA.NU klarar inte dynamiska länkar ... det vanliga formatet att länka från ex FB:s album.

Anki på Öland
CITAT (jaj-51 @ 19-10-2014, 00:51) *
Tror inte att jag gör fel.
Jag gör som du beskriver och odla.nu tycks ta emot något men det blir inga bilder att hantera!
Det var längesen det fungerade ....

Titta in i mina album ... fans en tid när det funkade att lägga in foto i albumen och bifoga bilder i trådar.

Men vist kan det ha tillkommit någon "knorr" på ODLA.Nu som jag inte fattar confused.gif

Om jag laddar upp en förstora bild så funkar ODLA.NU perfekt med ett felmeddelande och kasserar bilden som förväntat.
Trädgårdsforumet hos tidningen Allt Om trädgård fixar till bilden på samma sätt som de stora levande sajterna som ex FB och Instagram.

P.S.
Det är bara ODLA.Nu jag har problem att ladda upp bilder till sleeping.gif

Dessutom har jag tröttnat på att försöka fixa till en länk så bilden visas direkt i tråden.
ODLA.NU klarar inte dynamiska länkar ... det vanliga formatet att länka från ex FB:s album.

Tar du bilden du vill lägga in från din dator eller från odla-albumet eller facebook eller något annat ställe???
jaj-51
CITAT (Anki på Öland @ 19-10-2014, 13:07) *
Tar du bilden du vill lägga in från din dator eller från odla-albumet eller facebook eller något annat ställe???

Bilder som jag försöker ladda upp till ODLA.Nu tar jag från min dator, tror inte det är möjligt att ta från någon annan stans.

Bilder från nätet länkar jag till.

Bengalow
R.I.P....
Anki på Öland
CITAT (jaj-51 @ 19-10-2014, 15:44) *
Bilder som jag försöker ladda upp till ODLA.Nu tar jag från min dator, tror inte det är möjligt att ta från någon annan stans.

Bilder från nätet länkar jag till.

Skumt....
ingmet
CITAT (hs04290 @ 13-10-2014, 21:14) *
Jag gillar odla!
Heja odla!

Håller med! Fullständigt!
Sörgårdsnissen
Skulle detta forum stängas ned skulle jag definitivt INTE besöka FB, så desperat är jag inte. Hela FB är ett "virus" och jag gillar det inte. Plastigt.

Jag gillar gränssnittet här och nu, hoppas det inte ska bli för "flashigt" för då finns risk att det grötar till sig.
Känns hyfsat städat och cleant upplagt.

Visst, jag kanske e en av de som skriver nån gång, och visst märker jag med att de e inte alla som är vakna och lägger sig i och kan ge svar, för de e ju mest frågor o inte svar jag har att komma med smile.gif

MEN, jag tycker ändå det är värt att bevara och tro på.

Personligen har jag inte planterat så mycket på senaste tiden, rensat ogräs i kubik och så har jag tagit hand om mina äpple och så, så jag har väl inte haft tid att vara här så mycket. Är kanske så för flera?

För att inspirera nån så ska ja försöka ta ett kort och lägga upp på min lilla inhägnade övervintringshage för fråsådda äpple o körsbörsträd som står i krukor i väntan på nya idéer vad det gäller förädling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon