kamilenski
Än så länge körde jag med vanlig salt. 3 ggr per säsong. Men det hjälper inte mycket. Smått vill växa. Vad ska jag använda för att stoppa all växtlighet mellan stenar?
Det är typ byastenar på visa ställen och 20-40 vid öar.

Ättika?

Eller gör jag fel på något sätt? Hur ofta? Med vad?
fvd
Jag har lagt svart markduk under mina plattor och grusplaner det fungerar bra jag fick plötsligt fritid. Min långa långa uppfart av gatsten lägger jag nu hårdfog och det kommer att fungera det vet jag. När jag jobbar med hus och trädgård skiljer jag på engångsjobb och evighetsjobb som man får göra om hela tiden jag brukar kalla det för förödd kvinnokraft, Det finns så mycket annat roligt man kan göra och jag vill gärna utveckla och förnya.
kamilenski
Markduk har vi under allt. Det är alla dessa små växter som startar gro mellan stenarna!

VAD ÄR HÅRDFOG?
Gröna mormor
Min man sprutar roundup, effektivt och enkelt. Ogräs växer överallt, kolla bara hur det spränger asfalten på trottoarer och gator. Kvittar hur väl man gör underlaget, det kommer ju ny grus ovanifrån och där gror ogräset förträffligt.
fvd
Om man lägger svart duk under plattorna och har så liten fog som bara är möjligt så växer det inte, det går ju inte att hindra att fröer sår sig i fogarna om det finns något som det kan växa i. Om man lägger i elastisk hårdfog är det inget som kan ta sig Den heter Lithofix ni kan googla på det det finns andra märken också. Det är dyrt men jag lägger cement underst och lithofix de översta millimetrarna. Där jag har grus självsår sig ogräs i mindre mängd men det förhindrar jag genom att krafsa runt lite med en kratta ett par ggr per säsong.
Bengalow
Jag köpte en gastub(engångsflaska á 600 gram) + ett brännarrör. Ca 160 kronor hos Harald Nyborg, medan Plantagen tog 470. Jäkligt effektivt. Man behöver inte elda upp växterna, men bara bränna dom i toppen. Äggvitan i cellerna koagulerar vid 95 grader, och växten dör. Det är något man kan upprepa var 14:dag. Smärtfritt, enkelt och inga kemikalier...Fy tusan att ligga och rensa efter detta!
Huggorm
Ja, jag hade nog också satsat på en brännare. Jag har även sett kommunens parkförvaltning använda det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon