Hej_sailor
13-09-2014, 12:57
Hej!
Jag har ett antal tomatplantor på balkongen (busktomater "Tiny Tim") där det finns massor av frukter MEN de är ännu illgröna! Kommer de kunna mogna utomhus nu när temperaturen har sjunkit? Om inte, vad ska jag göra? Plocka tomaterna och lägga inomhus? Ge upp helt? Tyvärr är det inte ett alternativ att ta in plantorna efter som de är planterade i ett så stort kärl (med dränering...). Hjälp?
/Anna
Eva i Skåne
13-09-2014, 16:05
Så är det hos mig också. Än så länge har jag hopp om att det ska mogna ute, men du kan ta in tomaterna och lägga i fönsterkarmen eller klippa av dem i klasarna och hänga upp i fönster så mognar de flesta med tiden
Hej
om man klippar frukter och lägga dem inne i mörk plats, de ska bli mogna under några dagar.
H. Bassam
kolonista
14-09-2014, 09:50
Ska tomaterna eftermogna mörkt eller ljust? Helt olika åsikter, kan någon förklara och reda ut begreppen?
Eva i Skåne
14-09-2014, 15:14
Jag har aldrig hört om att man ska ha dom mörkt. I fönstret vet jag att det funkar.
kolonista
14-09-2014, 18:07
Jag har hört båda varianterna men jag tycker att det är mest logiskt att tomaterna ska mogna i ljus miljö, jag tänker solmogna tomater, då mognar dom i maximalt ljus. men det kanske finns nån förklaring till att lägga dom mörkt, skulle var intressant att få veta varför.
Eva i Västerås
14-09-2014, 19:05
Jag brukar lägga dom så ljust som möjligt, och det fungerar, enligt samma princip som kolonista.
tummeliten
25-09-2014, 14:45
[attachment=82077:IMG_3167__1_.JPG] jag har också massa gröna tomater
jag tänkte försöka göra tomatmarmelad på gröna tomater som jag blev tipsad om samt pickla dom, ska bli spännade
hade tur plockade av alla mina gröna tomater i måndagskväll .på natten blev det -5
lycka till med dina tomater
Hej men
Temperatur som spelar stor roll för att gröna tomater blir röd, för att aklorofyll som ger tomater frukt grön färge nedbrytningen inte om grader blir mindre än +13, men lykopen som ger tomater frukt röda fungerar bra när blir grader mellan +13 till +28, och de jobbar bäst när grader blir +28.
Obs
Som jag läste nu att skugga eller sol spela inte roll.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.