Full version: Trädgårdshortensia
HelenaLJ
Jag har en trädgårdshortensia som är tre år gammal. Den verkar inte trivas eftersom den har blad som är gulgröna och knappt några blommor. Kan det bero på att den står för skuggigt. Den har bara sol på förmiddagen, sedan skuggas det av ett stort träd. Den står i lerjord i Skåne.
fvd
Jag tror det är jorden hortensia vill ha sur jord t ex rhododendronjord eller ogödslad torv uppblandad med lite sand, pinnar, småsten, leca eller vad man har för att få det lite luftigt omkring rötterna. Vatten är ju alltid bra men jag tycker hortensior är rätt tåliga jag har lite olika sorter brukar ge dem några nävar hönsgödsel på våren och de blommar rikligt.

Skuggan tror jag inte har någon större betydelse jag har fyra stycken i norrläge.

Skuggan tror jag inte har någon större betydelse jag har fyra stycken i norrläge.
HelenaLJ
Aha. Jag trodde bara att jorden påverkade färgen på blommorna. Jag ska prova att plantera den i rhododendronjord och se ifall det blir bättre nästa år. Tack för tipset.
fvd
Om du vill ha den blåare kan du tillsätta järnsulfat.
Bassam
Hej

trädgårdshortensia behöver sur jord, man kan använda rhododendron jord som väldränerad, väldränerad,jord kan vi göra om vi blanda jord med grov sand. om blir kalk jord, blommor byta blå eller rosa till grön färge.

obs
ljus: sol till halvskugga.

Jord: lätt fuktigt men inte blöt.

näring: kruka näring bra under väx period.

-- jag tycker att de är gula för att de fattas näring.

H. Bassam
kerstin z5-6
CITAT (HelenaLJ @ 13-09-2014, 17:52) *
Jag har en trädgårdshortensia som är tre år gammal. Den verkar inte trivas eftersom den har blad som är gulgröna och knappt några blommor. Kan det bero på att den står för skuggigt. Den har bara sol på förmiddagen, sedan skuggas det av ett stort träd. Den står i lerjord i Skåne.

Som Bassam säger inga surjordsväxter trivs i lerjord.. den tar långsamt död på dem eftersom de inte enkelt uttryck inte kan processa något kalkhaltigt väl. Ge den surjord så blir den frisk
Aqvakul
Byt ut jorden helt mot surjord, rhododendronjord, blandad med ogödslad torv. Skugga är ingen nackdel. Vattna rejält
Gröna mormor
Jag har min hortensia i lerjord och det är kanske därför den har bytt färg från vitt till grönt och rosa? Vad skall jag göra, förutom att byta till rhododendronjord, för att få tillbaka den vackra vita färgen?
fvd
Tillsätt järn.
Gröna mormor
CITAT (fvd @ 21-09-2014, 10:48) *
Tillsätt järn.

Tack för tipset. Skall jag göra det nu med en gång eller till våren?
fvd
Det spelar nog ingen roll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon