bosabengt
13-09-2014, 18:03
Hej.
Jag har fräst upp ett ganska stort land (tycker jag) på ca 35 kvm.
Innan var det gräs där, dock har det varit trädgårdsland där innan för några år sen.
Jorden är väldigt tung och lerig. Dock har det regnat en del, men jag skulle vilja att det var lite luftigare jord. Ska så lite potatis morötter osv.
Ska jag låta det vara eller ska jag blanda i torv sand eller kogödsel?
mvh
Torv och kogödsel är en bra idé försök få lite struktur också så är du hemma använd pinnar, stenar, gräsklipp, växtdelar eller vad du kan hitta i din trädgård.
Eva i Västerås
14-09-2014, 19:14
I tung lerjord är barkmull bättre än torv för att lätta upp.
Barkmull håller fukten mindre. Leran behöver inte ytterligare hjälp med fukthållning.
Gödning, häst-, ko-, kompost - allt organiskt är bra.
Sand ska du inte ha i lera, i så fall grus, dvs. grövre.
Googla på täckodling så får du massor av tips.
bosabengt
23-09-2014, 08:30
Tack för svaren.
Nu är ju landet ganska stort så att köpa säckar med barkmull blir väl ganska dyrt. Tanken är ju att det ska bli billigt i slutändan. Dock är det ju en investering för framtiden.
Men är det sån täckbark ni menar eller finns det barkmull just för trädgårdsland?
Sen har jag en fråga till som jag är angelägen att få svar på. Jag har ju kört med jordfräs så det blev ca 40 cm djupt. Men nu ser jag att gräs börjar växa där igen.
Kan man spruta det med roundup?
Ligger det kvar bekämpning i marken då till våren?
Ska jag annars låta tjälen och vintern frya sönder och köra fräsen tidig vår?
Det ligger ju liksom en väletablerad gräsmatta nerfräst i landet. Ska jag behöva plocka strå för strå?
Det beror helt på hur landet ser ut jag gissar att du har både rotogräs och fröogräs. Om hackar sönder rötterna så förökar du likaså om du mejar ner fröerna. Om du inte vill ha ett evighetsjobb så bör du förflytta ogräset och fröerna till annan plats.
jamieblue
23-09-2014, 12:50
Täckbark och barkmull är inte samma sak. Täckbark läggs ovanpå marken och barkmull/barkmylla blandas i befintlig jord för att göra den mer lucker. Ungefär så.
Även stallspån är bra att jordförbättra med. En bal kostar runt 70 kr. Men det allra billigaste är att använda det du har i trädgården. Grenar, kvistar osv.
Man kan också andvända papper som jordförbättring, allt papper som inte är blankt funkar. Riv det i bitar bara.
Vad det gäller gräs kan man prova och täcka över vintern med en presening. Så länge du inte har kvickrot i landet brukar det ta död på gräset.
Gröngödsling är nog det billigast alternativ för en sån stor yta.
Du kan köpa fröer i större paket (t.ex. honungsfacelia, röd klöver) och så nu, och sedan mylla ner grönmassan tidigt på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.